Forever is only the beginning...

Alla inlägg under september 2011

Av Nadja - 30 september 2011 23:28

Jag och Nathalie promenerade till staden ikväll.... dom hade ju kvällsöppet idag... jisses vad folk det var där! Finns det så många ålänningar verkligen? Håhå... 

Träffade några av tjejerna från stallet också... det var kul!   Och en och annan släkting med! Vi kollade på när ett gäng tjejer hade dansuppvisning... dom va jätteduktiga.... Amy kan få bli dansare när hon blir stor... det verkar lagom farligt sådär... haha!

På tal om Amy så var hon med till stan.... och hon var så snäll så.... som vanligt! Älskade unge... Hon vaknade till när vi såg på dansarna för det var ganska hög musik, men sen låg hon bara och tittade på allt... hihi.. sötnos  


Vi var till Godby tidigare på dagen och köpte några pyjamas åt henne... dom hon har nu sitter inte bra... eller jo, 2 st... men dom börjar bli för små... Men nu fick hon nya som sagt... hihi! Tösen växer så det knakar...


Av Nadja - 30 september 2011 11:16

När jag ändå är på gång med att dela med mig av mina tips....


Rycka manen:

  • Ha hästen uppställd i stallgången eller uppbunden i boxen så den står med huvudet uppe hela tiden (den skall alltså inte stå och äta) 
  • Har du en stor häst - ställ dig själv på en pall... annars får du lätt mjölksyra i armarna om du måste sträcka dig uppåt hela tiden.
  • Använd en manryckarkam (se bilden) dom är små och behändiga att rycka med. Dom har även en vass kant längst in som dels skär av håren så man slipper dra loss dom från roten hela tiden.
  • Red ut manen, bestäm hur kort du vill ha den. Jag tittar alltid på hurdan man hästen har... är det tjocka strån som verkar spreta åt alla håll så är det faktiskt snyggare att ha den lite längre, så den ändå ligger prydligt. Rycker man en sådan man för kort, så står den oftast rätt upp. 
    Jag tycker att en handsbredd längd är snyggt på dom flesta hästar. Det är också lagom längd för att fläta.
  • Var man börjar på manen är en smaksak.... Vissa hästar gillar inte att bli ryckta så då brukar jag börja i mitten, för där är dom minst känsliga... sen går jag mot nacken (där dom flesta tycker det är värst att bli ryckta...) men jag rycker bara några gånger där för att sen gå mot mitten igen. Jag rycker så att säga lite överallt i början... mest för att tunna ut och vänja hästen. Självklart är det bäst att rycka lite varje dag om hästen tycker det är obehagligt.
    Är det en snäll häst som står och sover så börjar jag vid nacken.
  • OBS!!! Har hästen tunn man, så kan man inte rycka den, då måste man klippa den till önskad längd  +1cm och sen bara rycka lite för att den inte ska se FÖR klippt ut. Det tar tid att få en tunn man tjock, så var inte för ivrig med ryckandet....
  • Ryck gärna efter du ridit och hästen är varm... då lossar det lättare.
  • Jag har alltid en piggborste med mig så jag kan "rufsa" i manen ibland för att se hur manen lägger sig då hästen har rört på sig. Tex virvlar i manen kan göra att den ser flera cm kortare ut på just det stället = INTE snyggt!
  • Blöt inte manen före... då går det inte att rycka.
  • Har hästen jättelång man så brukar jag helt kallt klippa av den så den är lite längre än vad slutresultatet skall vara och sen rycka. Ingen idé att rycka från full längd.... det tar bara onödig tid.
  • Se till att manen är lika kort vid nacken som på mitten... ibland ser man hästar som har längre man i nacken än mitt på. Manen skall följa hästens halsform. Se också till att manen är lika tjock överallt... särskilt om du flätar manen ofta... knopparna skall vara lika stora.

    Du rycker genom att ta tag i en tofs man... tupera den med kammen så du bara får några strån kvar, vira dom runt kammen några varv och ryck snabbt bort dom. Är manen "seg" att rycka så tar du färre strån... lossar den lätt så kan du ta en lite tjockare tofs. 

Av Nadja - 29 september 2011 12:47

Låter ju lite hemskt.... menar dom vad jag vill uppleva mitt sista ögonblick i livet eller? Uhh.... vill inte tänka på det...


Jag kan ju istället berätta om mitt senaste ögonblick.... det var just... genom kameralinsen... Amy var den jag fotade... ett fint ögonblick!   Nu somna hon igen... tröttande att vara fotomodell tydligen..    

Av Nadja - 29 september 2011 10:04

Din ridning avspeglas i hur din häst ser ut i kroppen....
Är din häst rund och fin och framför allt jämnt musklad? - grattis!! Då gör du ganska mycket rätt.

Har din häst däremot mer muskler på kroppen än på halsen eller bara muskler på bara vissa ställen på kroppen... tex baksida lår eller uppe på rumpan, men är helt "tom" på muskler på sidan av rumpan (alltså låren), ja då kanske din ridning/träning av hästen behöver ses över.
Din häst skall heller inte se senig ut... en välmusklad häst är jämnrund över hela kroppen, musklerna är inte det enda som skall synas, den behöver lite "utfyllnad" där mellan också...alltså hull!


Skaffar man en ny häst så tar det lite tid innan man lär sig rida hästen på rätt sätt och det kan även ta tid innan den nya hästen har stabiliserat sig i hullet. Vissa hästar behöver upp till 1 år innan dom acklimatiserat sig i sin nya stallmiljö.


Hur skall man då göra för att få sin häst välmusklad och fin??

  • Variera träningen! Tömkör, longera, träna från marken (vid hand), promenera, klättra i backar, markarbete, dressyr, hoppning, dressyr ute. Det är ditt ansvar att hålla hästen motiverad och glad. 
    Kom ihåg att variera även inom dressyren. Ena dagen fokuserar ni tex på skritten... ett dressyrpass behöver inte innehålla alla gångarter!! Att tex skritta ut är rena rama hälsokuren för en häst. Men se till att hästen skrittar RÄTT. Alltså i 4-takt och avslappnat.... ingen hets-skritt ut på vägarna. Den skall avslappnat länga ut steget och "mjukt" sätta ner varje hov.
    Om din häst är trög och omotiverad på ridbanan så skadar du din häst mer genom att truga runt där.... Framåtbjudningen är alltid nr 1! Träna din häst där den villigt går fram av sig själv.
  • Ta hjälp av en tränare så du lär dig rida din häst på RÄTT sätt. Testa många olika tränare... även om en tränare passar DIG så kanske inte det är rätt tränare för din häst.
  • Be nån duktig ryttare rida hästen nån gång i veckan... eftersom det tar tid att lära sig rida på rätt sätt så kanske din häst mår bäst av att nån annan rider den rätt tills du har lärt dig. Det låter kanske hårt att man inte klarar av att rida sin egen häst, men ibland har man tagit sig vatten över huvudet och köpt en häst som kräver korrekt ridning VARJE dag för att hålla sig fin.
  • Se över foderstaten. Har du höanalys? Skaffa det isåfall så du vet vad du stoppar i din häst.... Och kom ihåg... många hästar klarar inte av att gå på bete på sommaren även om det finns mycket gräs i hagen. Dom behöver stödfodras och kanske till och med få komma in i box några timmar för att må som bäst.
  • Våga be om hjälp om det inte fungerar. Svälj din stolthet och gör det bästa för din häst.


    Det här inlägget är inte taget ur tomma luften....  
    Jag har haft turen att få träna bl.a eng fullblod, arab och travare och det har gett mig så mycket att få se hur dom utvecklas från omusklade skelett till runda fina välmående hästar. Så jag vet vad jag pratar om.... jag har lyckats flera gånger.


       Här är en av dom hästar som jag haft turen att träna...
    On Track xx.... från ledsen, omusklad och tunn - till glad, musklad och äntligen i rätt vikt.... dock tog det ett helt år.... 

       Jag önskar jag hade en bild på denna dator hur han såg ut när han kom till mig.... Jag fick bla skaffa nya täcken för han växte ur dom. Han växte alltså inte på höjden utan på bredden! :)

       Och här är en bild på...... Gissa vem?
    Detta är från när jag var och provred honom..... (säljaren som rider) ....bilden får tala för sig själv!

Av Nadja - 26 september 2011 18:16

Den här veckan är Macke hemma på pappaledigt... Det firades med att slappa på soffan hela dagen... aktiva klubben. Nå, vi har faktiskt varit på promenad med Amy och Gizmo...

I morgon åker vi till Amys farmor och är sociala...

Annars har jag inget skoj att berätta... 

So long... 

Av Nadja - 26 september 2011 17:57
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Nadja - 25 september 2011 20:57
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Nadja - 25 september 2011 15:44
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  

Presentation

NADJA
-född-81, men man är väl inte äldre än man känner sig?!?
-Bor på Åland
-Mamma till världens sötaste och bästa Amy

Vår dotter Amy

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards