Forever is only the beginning...

Alla inlägg under april 2012

Av Nadja - 29 april 2012 21:32

Idag har jag äntligen fått gå runt hela vår mark... Det har liksom inte blivit av innan eftersom jag alltid haft Amy med mig och jag orkar inte bära henne och det går inte att dra barnvagnen i skogen liksom. Men nu äntligen... och jag blev inte besviken!! Det är verkligen jättefint. Skogen, som jag trodde var jättetät, blir lite glesare när man kommer in en bit och så finns det små gläntor med gräs lite här och där.... Det blir perfekt som vinterhage. Sen har jag ändå halva skogen kvar som jag kan koppla ihop med sommarhagen så dom kan gå in i skuggan. Åhh... jag längtar verkligen tills min häst får flytta in.... men det dröjer ännu...

Vi var också efter ved till Sund.... det var hur härligt väder som helst och att stå och plocka en miljon vedklabbar kändes inte alls jobbigt.... haha! Underbara vår!!!

Nu tänker jag dricka mjöd och käka munkar som jag fick av min underbara mamma idag! MUMS!

Av Nadja - 28 april 2012 21:11

Har varit och hjälpt min vän S med hennes häst igen och det är sååå roligt att träna dom. Jag blir så himla inspirerad själv!! Det som är mest fascinerande (stavar man det så?) med hästar är att så fort man gör rätt så får man omedelbar respons. :) och dom där få stegen jag pratade om innan kommer fram... Jag älskar det! Jag älskar att undervisa! Så säg till om ni vill ha ett extra öga som tittar på er. :P Nu är jag sådär ridsugen igen.. gaah! Och för att göra det hela ännu jobbigare så hittade jag en JÄTTEfin häst på hästnet idag... Rätt pris, rätt ålder, rätt utseende, rätt storlek.... förbenat också...

Av Nadja - 28 april 2012 09:16

Vi har kommit in i en period där Amy inte vill somna själv.... Förut kunde man lägga henne i sängen, pussa godnatt och sen somnade hon själv, men nu skall hon bara ställa sig upp i sängen och hoppa. HAHA! Sen när man säger åt henne att hon ska ligga ner och hindrar henne från att ta tag i spjälorna så blir hon skitarg! 
Jag har försökt mig på ignorera-och-vara-skittråkig-metoden och vänta ut henne, men jag insåg snart att hon kommer inte ner från stående själv utan att falla.... Mammas hjärta... 

Det har hänt så mycket senaste veckorna.... hon tar sig upp stående själv och går längs med soffan och vardagsrumsbordet, hon har börjat krypa fast jag trodde hon skulle skippa det...(fast hon föredrar att åla fram på mage som hon gjort hittills...) Hon kan äntligen sätta sig upp själv... typ från att ligga på mage och sen upp och sitta. Första tanden kom för nån vecka sen.... Hon är precis lika "trög" med allt som sin mor och far.... jag kunde sitta själv först vid 9 månader, första tanden vid 10mån... men jag gick själv 2 veckor före min 1-årsdag och det tror jag inte Amy hinner lära sig... hihi... Hon går gärna när man håller henne i händerna, men hon är väldigt ostadig på benen.

Däremot har hon ritat sin första teckning....den är väldigt vacker... hrrmm...


Nähapp... dags att göra nån nytta....Senare idag skall jag på stan med mamma... om vädret håller i sig... Sen till travis.. so long

Av Nadja - 27 april 2012 22:38

Varför skall folk försöka visa sig märkvärdiga när dom fan inte kan nånting? Ge er inte in på saker ni inte klarar... Iallafall inte när det gäller känsliga hästar..... suck..

Förstå hur lätt det är att förstöra en häst pga av okunskap....          

Av Nadja - 26 april 2012 11:43

Asså.... när skulle den där appen komma... tycker det snarare har gått 1-2 månader än veckor sen bloggplatsen skrev att den skulle komma. suck...det är rätt jobbigt att blogga från mobilen just nu!

Idag ska jag iaf och rida igen! Jehuuu.... och det blir på en helt ny häst för mig! Spännande! Hoppas regnet håller sig borta bara.... nå, huvudsaken är att det inte blåser.. för DET är värre.



Av Nadja - 25 april 2012 10:11

Ni vet när man får till det i ridningen och plötsligt flyter allt på och det känns som om man dansar fram med hästen. Jag minns till och med min första "aha-upplevelse"....det var när jag red ett litet brunt sto som hette Madonna och vi red för en tränare som heter Malin Cohlin från Lövsta... När man mitt i allt känner total harmoni med hästen och man kan bara sitta och njuta. Det är helt underbart.

Jag har fått den känslan senaste 2 gångerna jag ridit Sirius.... både i trav och galopp... bara några steg... men ändå... Och det är ju faktiskt lite lustigt att man bara lyckas åstadkomma det där fantastiska samspelet så pass sällan... Ska man skratta eller gråta? 

Nu menar jag inte att det går helt skit resten av ridpasset, men för det mesta måste man fixa med nåt... lägga på en skänkel, ändra tempo osv.... Men dom här fantastiska stegen känns som om man styr hästen med tanken... allt känns  lekande lätt och man kan bara sitta där och njuta. Det här är också Soiles (en suverän tränare) mål i ridningen... Ridning skall vara lätt.


Text som min vän Marie skrivit ang Soiles träningar:

"Ridning ska inte vara fysiskt ansträngande utan med små hjälper ska man kunna få fram ett samspel mellan dig och din häst.

Soile arbetar mycket med att få ryttaren att tänka efter vad det man gör på hästryggen betyder för resultatet.

I första hand kommer avslappningen. Innan man kan börja samla en häst måste ekipaget vara avslappnat men även ha rätt energi. När man har lyckats med det är allting lätt!"


Blev och fundera på detta när jag höll en lektion här om dagen och eleven påpekade att en annan tränares (hoppryttare) träningssätt är helt tvärtom mot hur jag undervisar.
Jag trävar efter att ryttare och häst skall vara avslappnade innan man kan sätta mera tryck på. En spänd häst kan inte länga tex traven på ett korrekt sätt.... visst, den kan säkert springa fortare och ta längre steg, men med en spänd rygg och spänd hals som resultat. Jag har tex sett många ryttare som stylar med att öka traven på sin häst.... det ser flashigt ut med frambenen som spretar, men tittar man noga så är hästen så spänd i rygg och bakdel att den inte får den diagonala 2-taktiga benförflyttningen (vänster bak och höger fram skall vara i mark och lämna mark samtidigt och vise versa) utan det blir taktfel. 

Här har ni några bilder som visar detta....

Ser fint ut, men taktfel bak.... pluspoäng för att han släpper fram handen, men tyvärr inget korrekt tramp eller påskjut bak.  

 

Korrekt ökad trav... balansen sitter i kroppen (inte i hals/nacke), benen rör sig exakt diagnalt och har samma vinkel.

Totilas i en ökad trav.... imponerande framben....men det är allt....

Bilderna lånade från google...


Åhh... jag läste en så himla bra artikel i ridsport för länge sen om en dressyrryttare som köpt en fins häst som varit felriden hela livet... Hästen hade dåligt påskjut och gick ständigt bakom hand (resultat av det dåliga bakdelsarbetet och spänd rygg) så han hade jobbat massor med denna häst för att få den bra. Folk frågade varför han inte tävlar med den, den är ju så fin.... hans svar var klockrent:

"Visst skulle jag kunna sadla på hästen och ta ut honom på banan och rida några rundor i flashig ökad trav och tanterna skulle säga -Ååååhhhh!!! och vara väldigt förtjusta, men jag föredrar att rida min häst på ett korrekt sätt."

Av Nadja - 24 april 2012 22:14

Hade Sirius idag och det var SOOOL! Jippiii!! Jag brukar alltid lyckas ha regn på mina dagar. Jag hade tänkt rida ut, men så släpade jag med min dressyrsadel så jag MÅSTA ju bara rida lite dressyr.
Sadeln passa bra och när jag satte mig upp så kände jag mig som hemma.... åh vad jag älskar min gamla underbara Stübben!!   Den är såååå skön!

Sirius var lite slö idag och jag måsta ta galopp ganska tidigt för att få igång honom... jag tror han också kände av värmen idag.... jag kunde liksom rida med bara en tunn tröja!

Nåja, jag fick igång honom lite och red lite skänkelvikningar... funka bra åt vänster, men inte åt höger...hmm... Jag har fortfarande lite svårt att få honom balanserad i höger varv... måste vara därför det inte fungerar med skänkelvikningen....
Fortsatte sen med öppna i skritt längs långsidan, sen in på volt och samtidigt fatta galopp... på så sätt får jag honom att jobba i fattningen, för han har en tendens att spänna ryggen och halsen just i fattningen.... en ful ovana liksom... jag försöker få honom att förstå att han klarar av att fatta galopp utan att ta hjälp av halsen... få honom att våga lita på att han har balansen i kroppen och inte i halsen/nacke... det fungerar ibland... iallafall fick han rundare galopp på slutet även om inte fattningen blev helt bra... Åhh vad jag vill rida för Soile nu!!!


Av Nadja - 23 april 2012 23:25

Fantastisk rubrik där!Idag var jag till travbanan och höll lektion.... Jisses vad ridsugen jag blev! :) Men i morrn får jag stilla den värsta abstinensen, för då har jag Sirius. :) jippii. Jag har inte listat ut vad vi ska göra ännu, men jag kanske kommer på nåt bra tills i morgon. Nu tänker jag sova för jag behöver det.... God natt

Presentation

NADJA
-född-81, men man är väl inte äldre än man känner sig?!?
-Bor på Åland
-Mamma till världens sötaste och bästa Amy

Vår dotter Amy

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards