Forever is only the beginning...

Direktlänk till inlägg 17 februari 2012

Samvete?

Av Nadja - 17 februari 2012 10:54



Detta skrevs ut på facebook.... kul för den som tvingats avliva sin katt.... ge den stackars kattägaren ÄNNU mer dåligt samvete bara....   Tycker det här var ett slag under bältet. 
Och jo, man borde ju försäkra sitt djur, men det är inte alla som gör det.... för den skull behöver man inte göra det ännu värre. Gjort är gjort och jag tror nog denna kattägare försäkrar sin nästa katt. OKEJ!?


Har ni era katter försäkrade? 
   

 
 
Ingen bild

Rebecka

17 februari 2012 12:57

nej jag har de inte försäkrade.. och jag hade blivit mycket arg om de skrivit ut de där och det handlade om min katt.. det är mitt djur och mitt beslut.. de ska bara göra sitt jobb!

Nadja

17 februari 2012 17:52

Men precis!! Min är inte heller försäkrad och blir hon så pass skadad eller sjuk att jag inte har råd att behandla henne så tycker jag det är snällare att ta bort än att hon skall genomgå operationer och en massa smärta och stress!

 
Ingen bild

sabina

17 februari 2012 17:02

de där var verkligen inte roligt....tycker att det verkligen var ett slag under bältet...fy! jag hade min katt försäkrad då jag bodde på Åland....försäkringen var så billig att det skulle varit dumt att inte försäkra kissen...här på fastlandet är det lite svårare att få en bond katt försäkrad....dom försäkrar bara raskatter här i det bolag som jag har mina försäkringar i.....vilket jag tycker att e så jävla dumt.. varför ska det vara skillnad på det..katt som katt...suck!!!

 
Ingen bild

Petra

17 februari 2012 19:08

Jag är delad i frågan.. JA, det är taskigt att skriva ut en sådan sak, eftersom det är väldigt sannolikt att ägaren eller ngn som känner till ägaren läser... men samtidigt så är jag en sån som tycker att man alltid ska ha sina djur försäkrade.. alternativt att man alltid ser till att hosta upp pengar om ngt händer.. sen beror det ju självklart på om det handlar om att rädda djuret på bekostnad av dess välmående, i en del fall är det ju bättre med avlivning.. men om t.ex Nera skulle få magomvridning o jag hinner till vet, men måste tacka nej till operation för att jag inte kan hosta upp 40000kr (eller kanske mer) med följd att hon inte klarar sig så skulle jag aldrig förlåta mig själv..

 
Ingen bild

johanna

17 februari 2012 20:38

ja hade min katt försäkrad, men den försäkringen för katt på åland är inte alls dyr. 30 e per år tror ja de var. så de skiljer massor i pris mellan katt och hund försäkringen.

 
Ingen bild

johanna

17 februari 2012 20:42

åt det där inlägget så blir man bara för trött när man ser de. förstår mig inte på dne där kliniken överhuvudtaget.

 
Ingen bild

Heidi

18 februari 2012 09:00

Jag har också alla mina djur försäkrade, men tycker ändå det är fult av en klinik att skriva ut så där.. I slutändan är det ägaren som väljer om det är värt att försöka operera eller om man ska ta bort djuret. I många fall vill veterinärer operera fast djuret aldrig kommer få ett fullgott liv, och då känns det bara girigt av dem! Vare sig det handlar om kostnad eller inte så ska inte kliniken lägga sig i ägarens beslut.

Nadja

18 februari 2012 10:47

Helt rätt! Håller fullständigt med dig!!

 
Ingen bild

Susy

18 februari 2012 10:41

Det var helt onödigt att lägga in det där på fb, håller helt med, sved säkert tillräckligt mycket i den ägarens hjärta :(
Min katt är inte försäkrad, men jag skulle ta lån och se till att jag hade råd att få hjälp för honom om jag måste.
Jag frågade för många år sen om försäkring för katt och fick svaret att är det inte en raskatt så är det onödigt??!!!
Hoppas det har ändrats nu!

Nadja

18 februari 2012 10:48

Jo, jag tycker detsamma. Om min katt blir så pass skadad att hon måste opereras eller nåt som kostar massor så tycker jag inte att hon skall behöva gå igenom det.
Min katt är inte heller försäkrad.

 
Ingen bild

Carro

18 februari 2012 13:30

Fast det står ju att katten måste avlivas för att kostnaden skulle blivit för hög och då tycker jag faktiskt (som Petra) att har man inte råd att ha katten försäkrad och inte har pengarna som behövs för en eventuell operation (eller liknande där vi förutsätter att katten blir frisk igen) så ska man fundera om man har råd att ha en katt överhuvudtaget. Samma gäller för alla djur. Att inte ha försäkrat är okej, många gånger betalar man till försäkringsbolaget helt i onödan, men se då till att ha pengar över ifall något händer och man vill rädda sin hjärtevän om det bara e pengarna det hänger på! Min hästförsäkring har jag aldrig använt utan bara betalat på medans hundens skulle jag inte vilja vara utan...

Nadja

18 februari 2012 18:03

Ja, man väljer ju själv om man vill försäkra sitt djur. Men nu var ju huvudsaken att dom skriver på ett väldigt oproffsigt sätt. Fast kanske tanken var att få reaktioner. Men jag tycker synd om kattägaren som säkert redan har dåligt samvete!!!

 
Ingen bild

Isabel

18 februari 2012 16:50

Ja, det var ju lite fel av de o lägga ut så där! Jag förstår deras tanken, men skriv det då på annat sätt! Sen vet man ju inte heller vad katten kom in med för problem! Jag har alla djuren försäkrade. Och jag är hemskt glad att jag hade utökad veterinär på Polly då hon blev sjuk. Se bara det som ett exempel, finns många hästar som avlivas för att ägaren inte vill kasta ut så mycket pengar på veterinär kostnad. Polly är bara en hobby häst och hennes kostnad blev ju 11ggr högre än vad vi köpte henne för.
Ibland blir jag heller inte klok på den där kliniken. Tyckte det var bra där i början, men nu kan det vara otrevligt bemötande (iaf av vissa personer där) och det är ju inte kul om man kommer dit för en vanlig vaccination eller om djuret är sjukt..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nadja - 14 juni 2017 22:21

* Alla jävla insekter * Alla jävla myggbett * Det blir ju aldrig mörkt så att ungarna somnar normal tid * Brännässlor * Måste solen värma så mycket? * Ormar * Vattnet i kranen blir ju aldrig kallt * När man har varmt så kan man inte ta av si...

Av Nadja - 20 maj 2017 10:28

En massa dyra grejer....håhå... och lite annat... * En grästrimmer (jag behöver verkligen en så att jag kan få bort gräs under eltråden och sånt) * En svets (jag behöver svetsa en massa till mitt stall) * Brödrost (den vi har nu är typ 15 år gam...

Av Nadja - 19 mars 2017 22:58

Snart snart! Nu får våren gärna komma. Snart är det april och då är det vår på riktigt!! :) Jag var på långritt med E förra lördagen och jag fick äntligen sitta på Arrow ...

Av Nadja - 24 februari 2017 14:33

Jag har varit så icke sportig som det går. Hähä... Eller ja, idag ansträngde jag några muskler eftersom jag mockade två boxar. Det ni!! Idag är det fredag och jag funderar på vad man ska ha för fredagsmys... det enda jag är sugen på är chips. Inte b...

Av Nadja - 15 februari 2017 15:20

....till ett annat land. Och bara börja om. Slippa allt och alla och skaffa nya bekantskap. Och framförallt....starta eget! :) Bo nånstans på landet bland lummiga skogar och gröna kullar. Yes. Spela på lotto nu bara! Tillbaka till verkligheten....

Presentation

NADJA
-född-81, men man är väl inte äldre än man känner sig?!?
-Bor på Åland
-Mamma till världens sötaste och bästa Amy

Vår dotter Amy

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards