Forever is only the beginning...

Direktlänk till inlägg 11 november 2011

Nosgrimma

Av Nadja - 11 november 2011 18:09

Ibland undrar jag varför folk har så mycket remmar på sina hästar? För att inte tala om dom stackars travhästarna som man har typ en miljon remmar på.... och kedjor i munnen och annat djurplågeri... USCH!


Har ni funderat på OM hästen verkligen behöver en nosgrimma... ?

Vet ni VARFÖR man har nosgrimma över huvudtaget?


Nosgrimman är till för att hindra att hästen gapar och tar bettet mellan tänderna och för att hjälpa att hålla bettet på plats i munnen. Beroende på ändamål så finns det olika nosgrimmor för detta.

Om man har en nosgrimma på grund av att hästen gapar, så är det HELT FEL orsak!!! Då borde man ta reda på VARFÖR hästen gapar istället.... se över hästens mun och kolla om bettet passar. Ta då hjälp av en erfaren hästtandläkare (utbildad inom tandvård och INTE självlärd) i samarbete med en veterinär.... det kan med tur bara röra sig om fel storlek på bett eller fel typ av bett. 


Personligen rider jag bara med nosgrimma för att det är snyggt. Jag har aldrig nosgrimman spänd. Och jag tycker att pullarnosgrimman är klart snyggast....

Jag tycker att engelska nosgrimman är snygg, men tyvärr har allt för många människor för breda och klumpiga nosgrimmor på sina hästar... och det är fult som attan.... plus att den där slemremmen (det heter väl aachenrem egentligen??) är rätt onödig i dom flesta fall. PLOCKA BORT DEN!


Själv tycker jag det är så skönt att slippa krångla med nosgrimmor och annat när man tränsar...så på Santo red jag utan nosgrimma hela tiden... På Klas hade jag pullarnosgrimma för hon va så snygg i den. HAHA!
Eller ja.... jag red nog mest med hackamore på båda två.... eller på Santo i grimma och grimskaft. Hihi... 


Här har ni ett exempel på nån som borde se över sin utrustning.... stackars hästen alltså... nog finns det puckon alltid....

OBS! Lånad bild!!

 


 

 
 
Ingen bild

Rebecka

11 november 2011 20:13

o jag som ääälskar breda nosgrimmor, mmmm de e sååå snyggt!!! (pullarnosgrimma tycker jag e grymt fult, de e tur att smaken är som baken, hehe) ;)
Slemremmen har varit portförbjuden på mina hästar från att jag blev så stor att jag kunde räkna ut de själv..

Nadja

12 november 2011 08:45

På en större häst kanske en bred nosgrimma är snyggt... men inte på en ponny med ädelt huvud! Då har du inte sett hur snygg Klas var i pullarnosgrimma! :) Till och med mina dressyrtränare har sagt att hon var snygg i "hoppnosgrimman"! HAHAHA

 
Ingen bild

Gisela

11 november 2011 21:29

Nån gång ska jag också ha en häst jag kan rida utan någon utrustning
alls :) Spännande projekt :P

 
Ingen bild

Nathalie

11 november 2011 21:52

Joo att nä blä! Ibland funderar jag på om jag skulle köra på någon nosgrimma som variation sådär... men det är fans jobbigt. Mycket lättare utan! Trevligare för oss båda.
Föresten, MÅSTE man ha nosgrimma när man tävlar i dressyr? Typ klubbtävling, LC? För isånafall lär jag ju måsta "öva" på att ha nosgrimma iaf sen.... :P

Jag förstår inte riktigt hur folk tänker när de spänner nosgrimman så hårt att man knappt får in fingerspetsen mellan. Hur ska hästen kunna tugga på bettet tex när allt är så fixerat?! Djurplågeri är vad det är.

Nadja

12 november 2011 08:44

I dressyrtävling måste man ha nosgrimma! :( Men sätt den löst så är det ju ingen större skillnad. :P
Ja, det är verkligen djurplågeri att spänna så hårt! USCH!

 
Ingen bild

Nathalie

12 november 2011 19:40

Men åh. jag blir så arg. Jag ska ordna en tävling där alla ska rida utan nosgrimma och på långa tyglar!!!

Nadja

12 november 2011 19:52

JAAAAAAAAAAAA!!! Då får man se vem som kan rida!!!!!!!!!!!!! Då vill jag va med! ;)

 
Lisa

Lisa

12 november 2011 21:47

Men bred nosgrimma är ju det snyggaste! Och vadå "inte på ponny"? På Rico är det huuur snyggt som helst! :)

http://laiishaa.blogspot.com

Nadja

13 november 2011 10:01

Smaken är som baken! Jag tycker bara det ser klumpigt och för stort ut på ponnyer med ädla, smala huvuden! Rico är däremot riktigt snygg i pullarnosgrimma. Då kommer hans huvudform och personlighet till rätta!!

 
Ingen bild

HS

13 november 2011 10:54

Apropå olika nosgrimmor; dn här länken är rätt intressant läsning:
http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php

Nadja

13 november 2011 12:00

Intressant läsning... :)
Jag skall läsa igenom allt när jag hinner. Nu skrattade jag gott åt texten där hästarna i krig riskerade att bryta käken om dom skulle råka stöta i marken med öppen mun. :D Där uppfyller ju nosgrimman sin funktion iallafall. HAHA! Om en ryttare idag däremot rider sin häst så att den går och gapar sådär så kanske man ska se över sin ridning.

 
Ingen bild

HS

13 november 2011 19:38

Haha, ja just den grejen var ju lite lustig :P Men det är bra förklarat (och illustrerat) funktionen av olika nosgrimmor och även det där med då man drar åt den för hårt, t.ex
Står en massa annat också på den där sidan (om man går till startsidan och sen klickar vidare), om både utrustning och dressyr. Sen kan ju var och en tycka lika eller olika iofs.

Nadja

13 november 2011 21:25

Ja, precis... det jag skriver i MIN blogg är ju bara MIN åsikt. Inte vad som är rätt eller fel. Det får var och en komma fram till själv.
Men det bästa med hästar är att man aldrig blir fullärd! :)

 
elise

elise

14 november 2011 14:11

håller med till viss del! speciellt missbruket av slemremmar, haha! Tycker det är dumt att stänga in hästen med en massa remmar, speciellt om man rider med pelham, kimblewick osv.

http://eliwse.blogg.se

Nadja

14 november 2011 14:33

Visst, en slemrem kan ju hjälpa till att hålla bettet på plats... Men då tycker jag man ska söka andra alternativ tex remontnosgrimma eller ett annat bett som sitter bättre/bekvämare i hästens mun. Finns många sätt... och man gör ju som man själv vill. Jag vet ju vad jag föredrar iaf.
Och jag håller med när det gäller skarpa bett... Just med tanke på att dom ÄR skarpa ska hästen ha en chans att öppna munnen när det blir för mycket! (alla ryttare är ju inte kapabla att rida med skarpa bett)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nadja - 14 juni 2017 22:21

* Alla jävla insekter * Alla jävla myggbett * Det blir ju aldrig mörkt så att ungarna somnar normal tid * Brännässlor * Måste solen värma så mycket? * Ormar * Vattnet i kranen blir ju aldrig kallt * När man har varmt så kan man inte ta av si...

Av Nadja - 20 maj 2017 10:28

En massa dyra grejer....håhå... och lite annat... * En grästrimmer (jag behöver verkligen en så att jag kan få bort gräs under eltråden och sånt) * En svets (jag behöver svetsa en massa till mitt stall) * Brödrost (den vi har nu är typ 15 år gam...

Av Nadja - 19 mars 2017 22:58

Snart snart! Nu får våren gärna komma. Snart är det april och då är det vår på riktigt!! :) Jag var på långritt med E förra lördagen och jag fick äntligen sitta på Arrow ...

Av Nadja - 24 februari 2017 14:33

Jag har varit så icke sportig som det går. Hähä... Eller ja, idag ansträngde jag några muskler eftersom jag mockade två boxar. Det ni!! Idag är det fredag och jag funderar på vad man ska ha för fredagsmys... det enda jag är sugen på är chips. Inte b...

Av Nadja - 15 februari 2017 15:20

....till ett annat land. Och bara börja om. Slippa allt och alla och skaffa nya bekantskap. Och framförallt....starta eget! :) Bo nånstans på landet bland lummiga skogar och gröna kullar. Yes. Spela på lotto nu bara! Tillbaka till verkligheten....

Presentation

NADJA
-född-81, men man är väl inte äldre än man känner sig?!?
-Bor på Åland
-Mamma till världens sötaste och bästa Amy

Vår dotter Amy

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards