Forever is only the beginning...

Direktlänk till inlägg 14 mars 2011

Baka kaka

Av Nadja - 14 mars 2011 22:15

Har tråkat hemma som vanligt idag... Kollade på Ponnyakuten... (äntligen är det nån som säger att den där ponnyn Star skall kollas upp av veterinär!!!) Somnade på soffan en stund eftersom jag faktiskt steg upp tidigt i morse... sen åkte jag med Nathalie till Tillfället och shoppade lite. Jeeii... pengarna ska rulla... hrmm..


Nu på kvällen fick jag tråkigt igen eftersom det inte finns nåt vettigt på TV så jag bakade en äppelkaka:


2 ägg

1½ dl socker

2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

100g margarin


Fyllning:

3-4 äpplen (jag använde bara 2 faktiskt...)

1-2msk socker

1 msk kanel


1. Tvätta, skala och skiva äpplena i tunna bitar.

2. Sätt ugnen på 200 grader

3. Smörj och bröa en rund, plan form

4. Smält fettet i en kastrull

5. Blanda bakpulver och mjöl

6. Vispa äggen och sockret till skum med hand eller elvisp

7. Tillsätt mjölet omväxlande med det smälta fettet. Rör försiktigt med en urskrapare eller trägaffel.

8. Bred ut smeten i formen och rada äppelklyftorna ovanpå (jag tryckte nog ner dom lite också). Strö på kanel och socker.

9. Grädda i mitten av ugnen ca30 minuter.


Jag fixade lite marsánsås att hälla på också.... mums!!!

 
 
Ingen bild

Isabel

15 mars 2011 09:07

Äppelkaka/paj är riktigt mumsigt! Fast för mig tillhör äppelpaj hösten. Gjorde ofta sånna när jag bodde hemma, för att det blev så populärt ;) fast till sist sa jag "om ni vill att jag ska laga äppelpaj så får ni skala och kärna ur äpplena", och det gjorde de :)
P. var riktigt bra lärare igår! Fick Polly att gå riktigt fint efter lite hjälp! :) Värsta dressyr hästen!

Nadja

15 mars 2011 09:35

Vem va lärare igår då?

 
Ingen bild

Isabel

15 mars 2011 10:45

Patricia :) är helt slut idag, då jag ju hade dubbel timme dressyr igår. Polly var VÄLDIGT svettig så vi red bara halvtimme sista lektionen.

Nadja

15 mars 2011 10:47

Åh vad kul med Patricia! :) Synd att ni inte får ha henne eller Riikka sen... :( Duktig Polly får köra hårt.. :P

 
Ingen bild

Isabel

15 mars 2011 11:39

Ja det är verkligen synd... Fick höra namnet igår för ja fråga Patricia om det var hon som skulle ha hand om oss sen också, men tyvärr inte :( Hon var faktiskt jätte bra, och även pratade med alla efter lektionen och diskuterade och förklarade bra. Idag är man helt slut men det känns bra ;)

Nadja

15 mars 2011 11:41

Haha... känner mig värdelös nu. Jag är sååå dålig på att prata med alla efter lektionen... jag hinner ju aldrig. *skratt*

 
Gisela

Gisela

15 mars 2011 16:10

Jag har också tänkt på det där med Star, tycker det verkar mysko att inte alla hästar som är med där går igenom en grundlig veterinärundersökning innan de kommer dit. Känns ju ganska klart att en häst har något fel om den beter sig sådär obehagligt! Men ryttaren har ju balans i alla fall :P

http://giselao.blogg.se

Nadja

15 mars 2011 21:12

Jamen... så fort hon försöker ta den i munnen så gör den motstånd. Jag lovar att den har nåt fel i munnen eller typ i nacken/ryggen... Hoppas dom åker till klinik med den och kollar upp ordentligt. Och att inte nån jävla skitveterinär bara tittar den i munnen och säger att "här ska vi raspa som tusan så blir det bra". Det funkar inte så.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nadja - 14 juni 2017 22:21

* Alla jävla insekter * Alla jävla myggbett * Det blir ju aldrig mörkt så att ungarna somnar normal tid * Brännässlor * Måste solen värma så mycket? * Ormar * Vattnet i kranen blir ju aldrig kallt * När man har varmt så kan man inte ta av si...

Av Nadja - 20 maj 2017 10:28

En massa dyra grejer....håhå... och lite annat... * En grästrimmer (jag behöver verkligen en så att jag kan få bort gräs under eltråden och sånt) * En svets (jag behöver svetsa en massa till mitt stall) * Brödrost (den vi har nu är typ 15 år gam...

Av Nadja - 19 mars 2017 22:58

Snart snart! Nu får våren gärna komma. Snart är det april och då är det vår på riktigt!! :) Jag var på långritt med E förra lördagen och jag fick äntligen sitta på Arrow ...

Av Nadja - 24 februari 2017 14:33

Jag har varit så icke sportig som det går. Hähä... Eller ja, idag ansträngde jag några muskler eftersom jag mockade två boxar. Det ni!! Idag är det fredag och jag funderar på vad man ska ha för fredagsmys... det enda jag är sugen på är chips. Inte b...

Av Nadja - 15 februari 2017 15:20

....till ett annat land. Och bara börja om. Slippa allt och alla och skaffa nya bekantskap. Och framförallt....starta eget! :) Bo nånstans på landet bland lummiga skogar och gröna kullar. Yes. Spela på lotto nu bara! Tillbaka till verkligheten....

Presentation

NADJA
-född-81, men man är väl inte äldre än man känner sig?!?
-Bor på Åland
-Mamma till världens sötaste och bästa Amy

Vår dotter Amy

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards