Forever is only the beginning...

Alla inlägg under februari 2014

Av Nadja - 22 februari 2014 20:22

...nej det var det verkligen inte. Vet ni vad jag har gjort? Hahaha... Jag har gett Gizmo ett bad! :) Så nu har jag en ren hund! Några dagar iaf.... :P

Av Nadja - 22 februari 2014 17:38

Läs om ni orkar....
Jag håller på att prova ut sadlar på ridskolehästarna och då började jag fundera lite. Självklart skall ju hästen ha en sadel som passar, men det allra bästa vore väl ändå att ha olika sadlar på hästen? Missförstå mig inte nu....sadlarna skall ju självklart ha bra passform, men jag skulle tycka att det bästa vore att byta sadel var 3:e dag typ.... Haha! Byta mellan olika märken och typer liksom. Alla sadlar är ju olika...fast dom passar. Är ni med? Och hur bra en sadel än passar så ger dom tryck. Speciellt när en ryttare sitter på.
Nu funkar det ju inte i praktiken att byta sadel var tredje dag, men skulle det gå så tror jag vi kan minska ännu mer på tryckskadorna på hästen.
Nu till mitt dilemma:
Vi har ett exempel på ridskolan. Sadeln till denna häst är utprovad av en kunnig människa...den sitter som den ska. Den är till och med kollad av flera kunniga människor och alla tycker att den passar. Hästen är musklad över ryggen och verkar inte ha några större bekymmer. MEN....när ryttare sitter på denna häst, så rör sig hästen extremt kort i steget och sadeln hamnar Blä till vänster. HELA tiden. Okej...sned häst? Svar ja....men alla hästar är sneda.
I det här fallet så är det ju inget fel på sadeln....den passar ju? eller? Är det ryttarnas fel?
Vid det här laget har hästen lagt till med sina (o)vanor och knuffar sadeln sned och går med korta steg för att göra det bekvämt för sig...dom är ju smarta djur.... Och allra helst skulle man ju ta bort hästen ur verksamheten och jobba den från marken och sen rida den ordentligt osv, men det går tyvärr inte med en ridskolehäst eftersom den behövs i det dagliga arbetet och måste tjäna pengar. Såååå..... Vad göra? Låta den vara med samma sadel? Den passar ju?....eller byta till en annan sadel som också passar, men som är en annan modell? Bara för att se om det hjälper....? Jag vet vad jag tänker göra på måndag iaf! :)
Och sen då....för att komma till poängen så skulle jag helst vilja att denna häst ibland får ha sin vanliga sadel (som han är vän vid) och ibland ha nån annan som kanske sitter på ett annat sätt. Kanske placerar ryttaren på ett annat sätt i sadeln? Ja, jag skulle kunna fundera i evigheter.

Det är samma sak med bett, nosgrimmor osv. Byt typ ofta. Det försöker jag göra med ridskolehästarna.

Jag tror jag för tillfället hittat sadlar åt alla ridskolehästarna. Till och med Grålle, som varit utan sen han kom i somras, har fått en egen. Eller ja...snart ska han få den. :)

I fredags hade jag en lektion mindre än vanligt och då hade jag äntligen tid att smörja träns. Fy bubblan vad smutsiga och stela en del var. :( Men Jessica och jag hann putsa och smörja 5 träns iaf. Jäklar vad fina dom blev. Och så fixade jag nya sadeln på Chester och en massa annat smått och gott. :D Helnajs dag på jobbet alltså.

Av Nadja - 19 februari 2014 21:13

Idag var ingen höjdardag på jobbet....solen sken, men det fanns liksom ett åskmoln som för runt och kastade blixtar efter folk... Oh jesus... Vad fick folk för uppfostran hemma egentligen?
Usch! Ibland undrar man varför man ens försöker?

Jag hade iaf kvalitetstid med traktorn idag och Jisses amalia vad djupt jag lyckades harva! Sorry hästarna... Men nu börjar jag få upp den hårda skorpan överallt förutom på spåret....hmmm... Snart får jag nog hyra en minigrävare så jag kan leka sandlåda. Haha!

Lite renovering då....
Ikväll har ännu en ny fas inletts i huset. Dom har börjat fixa golven! Wohoo! Sakta men säkert... :)

Haha....här ser ni nya fasaden på långsidan och gamla gula på kortsidan.

Och om nån vecka är det semester!! :D Jeeeeeiiii! Då åker jag till Petra och så ska vi på konsert. BACKSTREET BOYS!! <3 My darlings!! Kommer att bli awesome! (Hej, jag är 14 år typ....hahahaha)
Sååå...håll ut på jobbet nu bara och sen njuta av semestern.

Av Nadja - 19 februari 2014 18:18

Ihhh... Vad busigt! Idag red jag Gellon (nya ponnyn) och han är så jäkla gullig. Tihihi! Och inte gick han av heller...fniss!
Så ja...det är inte varje dag man rider c-ponny! :D Glömde tyvärr ta bild på honom.

Av Nadja - 16 februari 2014 19:31

...lilla älsklingsgullunge!! Idag gör jag inte så många knop och det är såna dagar jag är så glad över min älskade duktiga dotter.
För det första så sov hon till kl.9.30 (vilket hon iofs alltid gör på helgerna...hehe) så jag fick sova ordentligt. Sen mitt på dagen så var jag så slut att jag somnade en timme och Amy sitter bredvid mig HELA tiden i sängen och leker med sitt och tittar på Molly Mus på plattan och klappar mig på huvet ibland. <3<3
Resten av dagen har hon lekt själv på golvet med lego, medan jag ligger på soffan och svarar "mmmm.." "okej..." och "jassååå...." på allt. Och hon är så nöjd och snäll fast mamma har varit lite frånvarande idag pga förkylning. Jag vägrar mäta febern. Jag tänker inte bli sjuk.
Jag lyckades däremot göra en skitgod kycklinggryta trots avsaknaden av lukt och smaksinne....eller var det kanske därför den var god? Hmmm?

Dagen började lite dramatiskt för Gizmo också. Jag skulle gå ut med honom och inser att han haltar massor på ena frambenet...Noooo... Jag känner igenom det lite och känner nåt mellan trampdynorna. På med pannlampan och fram med pincetten och jag lyckas dra ut en sticka på typ 4mm!! Inkapslad i en massa var... Bläää... Stackars Bullen min!! Men nu är han bra igen. :)

Nej...nu ska jag kurera mig så jag kan åka på jobb imorrn.

Av Nadja - 15 februari 2014 19:21

Igår slutade då ännu en kollega på mitt jobb. :( Snart är det ingen kvar känns det som... Blööh...
Det kommer ju två nya kollegor snart och jag hoppas det blir bra det med förstås.
Igår fick jag lite kvalitetstid med 3 av hästarna. Våra "studsbollar" fick springa av sig lite på utebanan och så hade jag lite markövningar med dom. :) Det var Julia, Killen och Flugan. Killen är helt klart roligast att jobba med. Han är jätte-uppmärksam på marken (dock INTE när man sitter på).

En bild på Julia. Hon är en angloarab och har dubbelt så långa bakben än framben.....typ. Hahahaha!! Hon fick rejsa av sig rejält på banan, men tror ni inte hon var pigg på lektionen ändå på kvällen....haha! Var får hon all energi ifrån.

Av Nadja - 13 februari 2014 22:03

Så jäkla roligt med boxercise alltså! :) Har just varit på ett pass och det var skitkul! :D
Man orkar lite mer för varje gång.Idag kunde jag till och med sitta i V-form utan att dö...haha!

Idag på jobbet så harvade jag ridhuset och jag får så i nerverna på att det blir så jäkla hårt där. Så idag gasade jag fullt på med traktorn så harvjäveln fick jobba.... Iaf på mina 2 första lektioner så förblev det ganska bra underlag och inte stenhårt direkt. Tror jag ska harva imorrn igen så jag får det riktigt bra... Intressant vetande va?
Och så skulle jag vilja dressyra lite på Indianen... Han skulle verkligen behöva ridas...Uhh... Och typ resten av gänget också. Jag önskar jag kunde rida 2 hästar nästa gång Åsa kommer, men näää.... Jag får nog nöja mig med Zijan. <3

Nu skall jag vänta på att Revenge ska börja....kommer tydligen bara ett avsnitt? Och kl halv tolv? Jag borde ju sova....hmmm... men --> TGIF!!

Av Nadja - 9 februari 2014 15:28

Det här är nog den simplaste dieten jag testat... Bort med allt onödigt socker bara och man mår så mycket bättre.
Vad "får" jag äta då? Tänkte skriva upp på skoj för den som är intresserad vad jag vräker i mig och ändå lyckas gå ner i vikt....

Okej...en typisk frukost: 2 mackor med bregott och ost. Jag äter vilket bröd som helst...så långt det går sockerfritt, men det är absolut inte varje gång. Jag älskar bröd och helst vitt... :P
Lunch: Rester från gårdagen eller micro-mat. Finns helt okej micromat nu för tiden.
Mellanmål: Banan, äpple, vindruvor osv. Jag äter lugnt 3 bananer om dagen....mums.
Middag: Ofta kyckling...men annars vad som helst... Jag drar inte ner på kolhydratrer som ris, pasta och potatis...vad blir då kvar av middagen liksom? Jag äter oftast INTE sallad till maten eftersom jag har svårt att tugga det. Gärna kokta grönsaker dock.
Kvällsmat: frukt, frukt, frukt...eller macka! Jag älskar även ost!! Annars naturell yoghurt med bär.
Vill jag ha fredagsmys så blir det salta kex (tuc är sockerfria) och nån god ost.

Jag äter alltså aldrig chips, ostbågar, godis, kakor, bullar, fikabröd, tårtor,vanliga yoghurtar (fattar ni hur mycket socker dom innehåller?), corn flakes eller mysli (förutom pauluns) osv...
Jag äter även mindre portioner än jag gjort förut. Det är bara att ta en mindre tallrik eller sätt en mindre portion och låtsas att du skall ta mer sen...du kommer att bli förvånad över att du blev mätt på den mindre portionen. :)

Jag äter även smaksatta riskakor och sockerfri choklad. Pauluns mellanmåls-bars är helt suveräna. Nåt gott måste man ju ha. :)
Hoppas ni fick ut nåt av detta... Hittills har jag tappat 14kg sen jag började med detta i april 2013. Och jag tränar inget förutom boxercise 1 gång i veckan och så har jag ju mitt fysiska jobb att tacka också.... :D

Presentation

NADJA
-född-81, men man är väl inte äldre än man känner sig?!?
-Bor på Åland
-Mamma till världens sötaste och bästa Amy

Vår dotter Amy

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards