Forever is only the beginning...

Direktlänk till inlägg 22 februari 2014

ÖMMA HÄSTRYGGAR

Av Nadja - 22 februari 2014 17:38

Läs om ni orkar....
Jag håller på att prova ut sadlar på ridskolehästarna och då började jag fundera lite. Självklart skall ju hästen ha en sadel som passar, men det allra bästa vore väl ändå att ha olika sadlar på hästen? Missförstå mig inte nu....sadlarna skall ju självklart ha bra passform, men jag skulle tycka att det bästa vore att byta sadel var 3:e dag typ.... Haha! Byta mellan olika märken och typer liksom. Alla sadlar är ju olika...fast dom passar. Är ni med? Och hur bra en sadel än passar så ger dom tryck. Speciellt när en ryttare sitter på.
Nu funkar det ju inte i praktiken att byta sadel var tredje dag, men skulle det gå så tror jag vi kan minska ännu mer på tryckskadorna på hästen.
Nu till mitt dilemma:
Vi har ett exempel på ridskolan. Sadeln till denna häst är utprovad av en kunnig människa...den sitter som den ska. Den är till och med kollad av flera kunniga människor och alla tycker att den passar. Hästen är musklad över ryggen och verkar inte ha några större bekymmer. MEN....när ryttare sitter på denna häst, så rör sig hästen extremt kort i steget och sadeln hamnar Blä till vänster. HELA tiden. Okej...sned häst? Svar ja....men alla hästar är sneda.
I det här fallet så är det ju inget fel på sadeln....den passar ju? eller? Är det ryttarnas fel?
Vid det här laget har hästen lagt till med sina (o)vanor och knuffar sadeln sned och går med korta steg för att göra det bekvämt för sig...dom är ju smarta djur.... Och allra helst skulle man ju ta bort hästen ur verksamheten och jobba den från marken och sen rida den ordentligt osv, men det går tyvärr inte med en ridskolehäst eftersom den behövs i det dagliga arbetet och måste tjäna pengar. Såååå..... Vad göra? Låta den vara med samma sadel? Den passar ju?....eller byta till en annan sadel som också passar, men som är en annan modell? Bara för att se om det hjälper....? Jag vet vad jag tänker göra på måndag iaf! :)
Och sen då....för att komma till poängen så skulle jag helst vilja att denna häst ibland får ha sin vanliga sadel (som han är vän vid) och ibland ha nån annan som kanske sitter på ett annat sätt. Kanske placerar ryttaren på ett annat sätt i sadeln? Ja, jag skulle kunna fundera i evigheter.

Det är samma sak med bett, nosgrimmor osv. Byt typ ofta. Det försöker jag göra med ridskolehästarna.

Jag tror jag för tillfället hittat sadlar åt alla ridskolehästarna. Till och med Grålle, som varit utan sen han kom i somras, har fått en egen. Eller ja...snart ska han få den. :)

I fredags hade jag en lektion mindre än vanligt och då hade jag äntligen tid att smörja träns. Fy bubblan vad smutsiga och stela en del var. :( Men Jessica och jag hann putsa och smörja 5 träns iaf. Jäklar vad fina dom blev. Och så fixade jag nya sadeln på Chester och en massa annat smått och gott. :D Helnajs dag på jobbet alltså.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nadja - 14 juni 2017 22:21

* Alla jävla insekter * Alla jävla myggbett * Det blir ju aldrig mörkt så att ungarna somnar normal tid * Brännässlor * Måste solen värma så mycket? * Ormar * Vattnet i kranen blir ju aldrig kallt * När man har varmt så kan man inte ta av si...

Av Nadja - 20 maj 2017 10:28

En massa dyra grejer....håhå... och lite annat... * En grästrimmer (jag behöver verkligen en så att jag kan få bort gräs under eltråden och sånt) * En svets (jag behöver svetsa en massa till mitt stall) * Brödrost (den vi har nu är typ 15 år gam...

Av Nadja - 19 mars 2017 22:58

Snart snart! Nu får våren gärna komma. Snart är det april och då är det vår på riktigt!! :) Jag var på långritt med E förra lördagen och jag fick äntligen sitta på Arrow ...

Av Nadja - 24 februari 2017 14:33

Jag har varit så icke sportig som det går. Hähä... Eller ja, idag ansträngde jag några muskler eftersom jag mockade två boxar. Det ni!! Idag är det fredag och jag funderar på vad man ska ha för fredagsmys... det enda jag är sugen på är chips. Inte b...

Av Nadja - 15 februari 2017 15:20

....till ett annat land. Och bara börja om. Slippa allt och alla och skaffa nya bekantskap. Och framförallt....starta eget! :) Bo nånstans på landet bland lummiga skogar och gröna kullar. Yes. Spela på lotto nu bara! Tillbaka till verkligheten....

Presentation

NADJA
-född-81, men man är väl inte äldre än man känner sig?!?
-Bor på Åland
-Mamma till världens sötaste och bästa Amy

Vår dotter Amy

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik


Skapa flashcards