Forever is only the beginning...

Alla inlägg under oktober 2012

Av Nadja - 9 oktober 2012 00:05

Åhh, förstå vad jag längtar till den dagen när man känner vintern i luften! Det doftar på ett speciellt sätt! Ikväll när jag kom ut från ridhuset så var det härligt kallt ute! :) Ni har säkert inte missat att jag gillar vintern....hehe!
Idag har jag varit och beställt Amys mössa som jag vann på en fejjantävling! Väntar med spänning på att få den. Sen ett varv till Tjäna och där bara låg en skiiitfin jacka till Fisen och väntade. Och så hittade jag helt perfekta ytterbyxor till också. Till på köpet så var dom på rea så jag betalade 6 euro tillsammans! :) Jag måste ta bild imorrn, för dom va så himla fina. Sen fyndade jag en smidesgreja igen... En sorts krok som.man kan hänga typ en lykta i eller nåt.. Det kommer att bli skitasnyggt i mitt stall sen... Och så köpte jag 2st dvs för 2,50 tillsammans. Asså...loppisar är bäst! :)

Sen på jobb och idag har mina elever varit bäst....och hästarna också såklart! Jag är så himla stolt över allihopa. <3
Efter jag nattat ridskolehästarna så tömkörde jag Madame över bommar. Hon va piggelin! Hihi

Av Nadja - 7 oktober 2012 20:04

Idag red jag Madame igen... Hör å häpna, men hon stod still när jag klättrade upp! Det tar sig! :)
Jag provade trava idag och hon kändes som en annan häst! Tänk vad en veckas tömkörning och skrittarbete kan göra. :) Imorrn blir det arbete från marken igen.
Åh, vad jag har saknat att ha en häst att träna.... En häst som bara jag rider alltså. :) Tur att jag får låna Madame!

Imorrn ska jag med syster och Amy till textiltryckarna och fixa namnmössan jag vann på en fejjantävling! :) Amy ska få en alldeles egen personlig mössa som det står Amy på! Sen till Tjäna-loppisen och se om jag kan fynda nåt.

Bild: Amy hjälper till att tömma tvättmaskinen...

Av Nadja - 6 oktober 2012 23:09

Alltså...att skritträna sin häst är väldigt effektivt och skonsamt. Många tycker dock att dom inte har ridit "ordentligt" om dom inte får trava eller galoppera.. dom liksom tycker att hästen lika bra kan stå ist för att bara skritta.
Dom kan inte ha mer fel...

Idag har jag alltså skrittränat Madame. Dels för att det är där vi är just nu i vårt "lära-känna-varandra"-stadie och dels för att hon behöver träna upp kvickheten i sin kropp och blir ännu för spänd om vi gör det i trav.
Jag fick en riktigt bra känsla och från att svänga som Silja Europa till att kunna svänga riktigt små svängar, bara med hjälp av sätet, i balans, utan problem var en härlig känsla faktiskt. Hon blir heller inte spänd längre så fort man tar lite i tyglarna...och det tror jag beror på att hon vågar lita på att hon har balansen i kroppen och inte behöver halsen som styrpinne. Idag kunde jag leka med ställning och böjning av huvud och hals, åt höger och vänster på rakt spår utan problem. Jippii! Nästa steg är att få samma känsla i trav, men dit är det ett tag ännu... Imorrn blir det samma skrittarbete och träna på övergångarna till trav...som det är nu så hoppar hon in i traven med frambenen....jag vill att hon skjuter ifrån med bakbenen ist och börjar trava bakifrån så att säga... Men det kommer det med... Vi låter det ta den tid det tar. Jag har väldigt mycket hjälp av tömkörningen där märkte jag.
Jag tycker synd om Madames matte som inte får rida på flera månader. Det måste vara jobbigt att se nån annan rida sin häst och veta att man själv inte får sitta på hästryggen på evigheter.... Blöh. Men jag är glad att jag kan hjälpa till att hålla igång hästen åt henne.

Av Nadja - 5 oktober 2012 23:03

Då har Madame bott på sleipner i 5 dagar... Hon verkar trivas bra och hon är himla trevlig att ha å göras med. Hon är en sån där häst man skulle bli kär i om man åkte och provred typ. Så himla genomsnäll och mysig.
Jag har tömkört henne nu några dagar eftersom hon haft inflammation i korset och skulle inte belasta ryggen med ryttare på en vecka. Men i morgon kan jag sitta upp igen och skrittjobba henne. :D

Ikväll var det Open by night på stan, men jag fann ingen tid över att gå. Tyvärr.
Men jag har lite annat spännande som väntar...nästa helg blir det Sverige och Ikea! Wohoo! Och sen helgen efter det så åker vi med Sirius till Jimmy (sadeldoktorn) för att prova ut en dressyrsadel åt honom. Jehuuu...

Av Nadja - 2 oktober 2012 05:51

Vi sätt och funderade över Madames foderstat och vad hon ska äta egentligen.... Vilket inte var så lätt eftersom vi inte har fått grovfoderanalysen ännu. Suck.
Överlag så är det väldigt få som vet vad dom stoppar i sin häst tror jag... Och det är faktiskt väldigt viktigt att veta det om man vill ha en häst som mår bra. Behöver man ge mineraler? Vad ligger kalcium/fosfor kvoten på? Samma med energi/protein kvoten?
Jag förstår mycket väl att sånt här är svårt, men TA HJÄLP! Det finns människor som jobbar med sånt här och först av allt.....analysera ert grovfoder så ni vet vad ni stoppar i hästen.
Ett tips är att gå på sleipners höstmöte på onsdag (tror jag det var?) för då kommer Tina Danielsson att berätta om utfodring. Helt klart värt att lyssna på.

Jag hjälpte en kompis med hennes häst foderstat och det visade sig att deras silage hade så höga värden (både energi, protein osv) att hon inte behövde ge nåt annat över huvudtaget. Anledningen till att man ger kraftfoder är för att täcka upp om det är för lite av nåt i grovfodret eller för att ersätta energiförlust pga hårt arbete. Vilket i det här fallet inte behövdes över huvudtaget....inte ens mineraler. Och hur visste vi det? Jo, genom att dom hade en analys.
Privathästar som rids en timme om dagen behöver knappt nåt kraftfoder. Dom har även bevisat att det går alldeles utmärkt att föda upp en häst till tävlingsmässigt skick på bara grovfoder. Men då skall ju såklart grovfodret vara av god kvalité.

Så kom kom på höstmöte...kolla sleipners hemsida för dag och tid.

Av Nadja - 1 oktober 2012 22:53

Idag kom fina Madame till Sleipner.Jag skall rida henne i 3 månader, för hennes matte ska operera axeln och blir sjukskriven minst 3mån. Det skall bli skoj! :D
Kul att få ha häst igen ett tag.

Av Nadja - 1 oktober 2012 13:46

http://www.lundens.com/H%C3%A4sttandv%C3%A5rd/Vemf%C3%A5rg%C3%B6ravadih%C3%A4stensmun.aspx

Presentation

NADJA
-född-81, men man är väl inte äldre än man känner sig?!?
-Bor på Åland
-Mamma till världens sötaste och bästa Amy

Vår dotter Amy

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards