Forever is only the beginning...

Alla inlägg under juli 2012

Av Nadja - 24 juli 2012 23:41

Idag sov vi till kl.11.15 och sen var vi allmänt sega hela familjen..... när vi vaknat till liv och ätit tidig middag så åkte vi in till stan och packade ännu ett släp med grejer. Men NU är det faktiskt på allvar bara ett lass kvar..... thank good...

Efter det så åkte jag och red Gibbe med Nathalie och Natinn.... Vi for ut på barbacka bus som vanligt! Det var så längesen nu så det var verkligen buskul! Tihihi....


Fixade lite varma mackor när jag kom hem och nu ska jag nog gå och sova. Zzzzzzz

Förresten så hittade vi TV6 kanalen när vi sökte igen.... LYCKA! Det är inte TV3, men det duger tills vi skaffar annat när vi bor i huset! Jeeeeiii....

Av Nadja - 24 juli 2012 13:16

Ikväll får jag äntligen åka och rida med Nathalie! Jehuuuu!!! Jag paxar Bergakungen såklart för han är roligast...hihihi!


Igår fick vi faktiskt det mesta bort från lägenheten i stan.... nu är det några lådor kvar och cyklarna och sånt... YES! Känns som om jag inte kunnat göra nåt annat än packa grejer och städa senaste veckorna. suuuuck! Men nu är det inte mycket kvar.... jag tvättade till och med fönstrena och jag insåg hur lätt det var eftersom jag har världens bästa fönsterskrapa! :) Hahaha... tänk vad en liten grej kan göra livet så mycket roligare. Förr i tiden tvättade jag fönster med spray och hushållspapper.... först spraya, sen gnugga rent och sen torka... mycket papper gick det åt. Nu sprayar jag.... låter det verka 10 sekunder och sen dra av med skrapan och inte en rand blir kvar! I love it!   Synd att inte golv går att tvätta lika snabbt och enkelt.... eller??


Just nu sover mina 2 älsklingar och sen när dom vaknat så åker vi in till stan och packar det sista...jeeii... sen senare ikväll blir det som sagt ridtur med megahästen.

 

Här är han.... megahästen....Bergakungen... Dunderklumpen...Gibbe.... Gibbs.... kärt barn har många namn...

Av Nadja - 22 juli 2012 22:51

Snaaaart är alla prylar borta. Orka finnas så mycket skit liksom.... Gah... jag får ju spunk snart.
Vi måste va världens sämsta på att flytta iaf.... Eller snarare världens trögaste...

Av Nadja - 21 juli 2012 22:57

Idag fick/kunde jag äntligen åka och rida.... och det behövde jag verkligen. Jag fick rida Giselas fina Super Trouper igen och han är jätteskoj.... bara man kommer på knepen! Hahaha... Han har verkligen en egen vilja och där tackar jag min vita vän Klas för att hon lärde mig att "det går inte om man blir arg".... Nu är jag mer ödmjuk som ryttare än vad jag har varit någonsin tidigare och där har jag också Soile att tacka som gav mig en riktigt tankeställare första gången jag red för henne.

Självklart måste man ha lite jävlar anamma, men samtidigt vara iskall och rida förbi problemen istället för att börja krångla när det går fel.

Nå, idag fick vi till det riktigt bra efter att jag morrade lite på honom och sen får han sån jäkla energi och växer flera meter känns det som!   Wow! Vilken känsla! Han kan gå från typ att inte vilja röra sig till värsta showhästen!! Ge mig en PRE!!!!!!!! Men en VIT! Hahahahahaha..... Jag red med min Crownsadel och man sitter ju så mycket bättre i sin egen sadel.... Najs!

Var på så gott humör så jag började skura spolspiltan med Gisse..... kolla skillnaden:

 

Ni ser randen på väggen va? Hahahaha! Lätt skitigt....


Sen hem och laga mat.... kycklingfile´och ris och som vanligt råkade jag krydda för starkt, men Amy tyckte det var gott ändå... (hon fick inte så mycket sås så det var nog inte så starkt för henne iaf)

Måsta ta en bild när hon sitter och leker för sig själv.... mammas älskling   

 




Av Nadja - 18 juli 2012 23:37

Alltså... Vad är det för fel på den här lägenheten?? Det är svalt, nästan kallt ute nu och vi har Sahara här inne... :( Fast man har fönstren öppna så tycks värmen vinna.. Blöh...
Jag gillar nog våren bäst! Och hösten... Och vintern.... Nu blev jag sugen på glass också. Suck!

Imorrn är det trav igen... Jag ska jobba i inskrivningen som vanligt me Carro. Jääii... Det kommer att bli många timmar... Men det är roligt...så länge allt fungerar som det ska.

Av Nadja - 16 juli 2012 14:12

Hur kommer det sig att alla Engelska, Franska och övriga Europeiska barn kan sitta framåtvänt? I flertalet länder åker barn bakåtvända i babyskydd för att sedan vändas framåt redan runt ett års ålder. I diagrammet nedan från NTF kan du tydligt se vad detta innebär. Det visar antalet skadade och dödade per 100000 barn i Sverige jämfört med Storbritannien. Skillnaden i skadefrekvens mellan bakåt- och framåtvänt åkande syns tydligt.

bilstolsstatistik

Första året är skillnaden marginell eftersom barn i båda länderna åker i bekåtvända babyskydd. Efter ett år börjar skillnaden synas tydligt. Dubbelt så många barn skadas eller dödas i trafiken i Storbritannien där man använder framåtvända bilbarnstolar. Samma skillnad uppvisas i alla länder med framåtvänt åkande. Bakåtvänt åkande är betydligt säkrare.

Varför använder man då inte bakåtvända stolar i alla länder? Huvudskälet som brukar anföras är att bakåtvända stolar måste monteras rätt för att fungera och är "bökigare" att använda. Framåtvända stolar är lättare att montera och använda. I Sverige klarar vi detta genom en lång tradition och mycket och bra information från myndigheter och butiker. I andra länder är det svårt att åstadkomma samma "folkbildningsprogram" om hur bilbarnstolar skall monteras. Resonemanget verkar gå ungefär "det är bättre med en framåtvänd stol än ingen alls". 

Detta börjar dock ändras och bakåtvända stolar blir vanligare och vanligare även på kontinenten och i USA. I USA säger nu myndigheterna att man måste sitta bakåtvänt i två år. I Europa kommer snart EU regler som förbjuder framåtvänt för de minsta barnen. Så saker och ting börjar hända även på andra håll.


(taget från www.bigbaby.se)

Av Nadja - 16 juli 2012 00:24

Alltså... Jag har inte fått sniffat på en häst på över en vecka!! Gaahh... Och inte blir det bättre av att man går in på hästnet dagligen... Iihh!
Blir ju iofs lite nervös när jag tänker på att jag ska provrida en häst åt MIG SJÄLV! Hjälp! Å andra sidan så gillar jag en utmaning... Huvudsaken är att hästen är klok och snäll...hur den är att rida spelar inte så stor roll... Självklart ska den vara ridbar, men den behöver inte vara utbildad. Under tiden är jag så glad över att jag får rida mina vänners hästar. Jag tycker det är jätteskoj att hjälpa till med min kunskap...där jag kan alltså... :)

Alltså... Jag vill bara fixa mitt stall nu... Jag ser till och med fram emot att bygga staket... Om jag så ska slå ner varenda jäkla stolpe för hand så kommer jag att njuta av varje sekund. Iihhh...

Det var ju inte det här jag skulle skriva om, men jag blir ju så hästsjuk när jag inte får pussa på dom där underbara varelserna dagligen... (påminn mig om detta om 1,5 månad när jag börjat jobba igen...)

Av Nadja - 14 juli 2012 20:41

När vi va till Halppa-halli så köpte jag 3st skitsnygga hinkar!! Här får ni bild på 2 av dom...den tredje är med guldfiskar på. Haha!

Presentation

NADJA
-född-81, men man är väl inte äldre än man känner sig?!?
-Bor på Åland
-Mamma till världens sötaste och bästa Amy

Vår dotter Amy

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards