Forever is only the beginning...

Alla inlägg under februari 2012

Av Nadja - 3 februari 2012 20:31

Från Aftonbladet:
En sjuksyster i Australien jobbade på ett hem där människor lades in under sina sista veckor i livet. Hon pratade med dem och frågade vad dom ångrar mest i sina liv..... och samlade sedan ihop det. Deras samtal har nu blivit en bok.


Det ångrar vi människor

1. Uppfyllt sina drömmar, i stället för att lyssna på andra.
– Det här var det vanligaste av allt. Många hade inte ens uppfyllt hälften av sina drömmar, och tvingades dö med den vetskapen. De önskar att de levt sina liv som de själva velat, och inte det liv som andra förväntade sig att de skulle göra.

2. Inte jobbat så hårt.
– Varje man sa likadant. De missade sina barns uppväxt och hade velat spendera mer tid med sina fruar. Alla män jag pratade med ångrade djupt att de hade låtit jobbet ta så stor plats i sina liv.

3. Vågat säga ifrån.
– Många människor höll tyst för att inte riskera vänskapen med andra. Som ett resultat av det fick de alltid böja sig och fick ett mediokert liv, utan chans att bli den de verkligen hade kunnat bli. Många utvecklade en bitterhet över detta.

4. Haft bättre kontakt med vännerna.

– Det är först på dödsbädden som de flesta människor inser hur mycket de saknar sina vänner. Och under de sista veckorna av livet är det svårt att få kontakt med alla. Många av patienterna hade haft fullt upp med sina egna liv och tappat kontakten med sina vänner. Alla saknade dem när de dog.

5. Tillåtit sig själva att vara gladare.

– Många förstod inte förrän på slutet att känna glädje är ett val man kan göra. De hade stannat i gamla hjulspår och behållit den familjära säkerheten. Rädsla för förändringar hade gjort att de låtsades vara nöjda med tillvaron, fast de i själva verket längtade efter att få skratta på riktigt och ha riktigt kul igen.

Källa: The Guardian


Kom ihåg. Man lever bara en gång.
Jag själv försöker jobba hårt med att fylla mitt liv med sånt som jag mår bra av. Livet är alldeles för kort för att slösas på onödiga grejer och onödiga människor.... 
Jag tycker dessa 5 punkter är väldigt tänkvärda. Ta chansen att uppfylla dom medan ni ännu lever. 

Av Nadja - 3 februari 2012 15:40

Såja, nu står jag som ägare på mitt finfina hästsläp till pappers också! Och registrerad i mitt namn och försäkrad är den också.... siddubarra! Nu ska det bara fixas upp så det blir lite finare!
Och så har jag handlat mat också.... jag har fått mer gjort idag än vad jag brukar! *fniss* Däremot orkade jag INTE fixa skattekortet och det där... hjärnkapaciteten tog slut där liksom. 


Nu ska jag vara husmor och laga middag. Amy slocknade i vagnen när vi var på bajs-runda med hunden.... jag kunde däremot inte låta henne sova ute eftersom hon isåfall måste sova på framsidan av huset och min granne kommer hem snart och I can tell you att mina grannar är INTE tysta av sig. Men jag klädde av henne alla lager kläder och bar upp henne i sängen... hon vaknade inte ens... haha... trött litet barn...  


Idag hittade jag förresten såna små små påsar som är återförslutningsbara på Smarket..... bara några månader för sent. Såna letade jag efter när jag ammade Amy ännu... så man kunde frysa ner bröstmjölk i.... jaja... bra att ha till nästa gång. Jag köpte iaf såna och tänker frysa ner puréer i.... det blir perfekt!! Glasburkar i all ära, men en påse är lättare att tina upp... ingen risk att dom spricker liksom.  


Liten Amy... 1,5 månad gammal.... tänk att hon varit så liten! Tiden går så fort.....    

Av Nadja - 3 februari 2012 11:53

När jag har för mycket att göra så gör jag ingenting istället...
Jag borde åka till 5 olika ställen och uträtta ärenden, men jag har ingen lust med nåt av det. Jävla pappersarbete och skit! Och HUR FAN ska man veta vad och vart man ska med allt!? Sen tittar dom konstigt på en och tycker man är den mest korkade människan på jorden när man inte fattar nåt.

Och då bor jag bara på Åland. Tänk om jag bodde i Sverige och skall till en massa ställen? Jag skulle typ ge upp och gå hem för att jag inte ens hittade ut från parkeringen. 

För en sak ska ni veta om mig. Jag är fruktansvärt lat.
Såna här "nödvändiga" saker man ska göra så HATAR jag! Skattekort, försäkringar och shit......  Jag tycker INTE om det alls.... och det KAN ju bero på den usla kundservicen på Åland. Folk är helt enkelt otrevliga när man ska in och fixa tex en försäkring....
Bara för att dom är trötta på sitt jobb och skriver en miljon försäkringar om dagen och jag är den sjuhundrafemtioåttonde kunden som inte fattar nåt, så BEHÖVER man inte vara otrevlig.
BYT JOBB DÅ!

Det är inte mitt fel att man MÅSTE ha en trafikförsäkring eller MÅSTE ha skattekort eller att man måste lämna in typ en hel lastbil med papper bara för att man får barn eller köper hus. VARFÖR MÅSTE ALLT VARA TILL PAPPERS!? Och så ska dom va så jäävla viktiga och använda ord som en vanlig dödlig aldrig i sitt liv kommer ens att använda.
Bara det att jag inte hittade öppettiderna på Ömsen.... SKITHEMSIDA!!! Att det sen står lääääängst ner med små bokstäver och siffror upptäckte jag typ 20 svärande minuter senare. Tack.


Så. Nu är jag klar. Nu ska jag åka och fixa en försäkring. Kul för den människan jag får komma till.     Och nej, alla har inte dålig kundservice sen....

Av Nadja - 2 februari 2012 23:09

Jag fick nån konstig känsla av att det var så skönt att jag såld en massa hästgrejer (mest täcken då).... liksom som att lämna allt gammalt bakom mig och börja om på nytt. Jag som i princip ALDRIG i mitt liv skulle kunna tänka mig att skiljas från mina älskade hästtäcken... HAHA! Tur att man prioriterar annorlunda nu för tiden.
Därför funderar jag nu på att sälja mer.... mina benlindor tex.... OMG! Jag har ju massor.  

Fleecelindor... mest bruna och svarta... elastiska lindor....vinröda, svarta, blåa, gröna, beige....vissa helt nya. Suck! Varför slösar man pengar på en massa sånt? Nån som vill köpa?
Ska jag sälja mina Back On Track-grejer också?
Alla reflex-grejer borde också säljas.... det är ju färsk-vara så dom håller ju inte för alltid. Lika bra att nån får använda dom medan dom fungerar.....  Tränsen? Tänk om min nästa häst inte passar i dom? Lika bra att köpa nytt sen när jag vet storleken på hästen.


Måste till huset och skriva lista och fota.... sen sälja. jo.

Här får ni en gullig bild på Amy och hennes gudmor!    


  




 

Av Nadja - 1 februari 2012 16:15

Åh, jag blev så glad när jag hade en massa kommentarer när jag klickade in mig på min blogg! Tack!  


Jag kom på att jag borde ha med en grej till på min "störande-lista"! När folk köper samma täcke till hästen som man själv har!! HAHAHA! Iallafall när man har häst i samma stall. Otroligt störande. Särskilt om det är samma färg och allt! Löjligt va?   Det kan få va en regel i mitt stall sen... "Ingen häst, förutom stallägarens egna, får ha likadana täcken!" HAHAHAHAHAHA!!! OMG!!!  


Och på tal om mitt käääääära stall! (Ni behöver inte läsa om ni tycker att jag nojsar om mitt stall hela tiden) Jag har fått klartecken av min sambo (den händige) att vi bygger sadelkammare i mellandelen (YEEEES!!!) och så får rummet där man kastar ner hö vara foderkammare. JÄVLAR vilken stor foderkammare jag får... HAHA!

Nej, nu får det bli vår så man kan sätta igång och planera och fixa lite! Hihihi...

Av Nadja - 1 februari 2012 11:24

Har just varit till jobbet och hälsat på. Vi skall beställa nya personaljackor så jag var och provade ut en... dom var fina... det blir en sån här! Svart såklart... för jag är ju så färgglad! HAHAHA!

Och så jobbade jag lite också. Jag hjälpte till att dela ut kraftfoder.   Det var väldigt avancerat.


Tur att Hokus hade täcke på för jag vill inte se honom utan täcke mer. Jag fick ju en chock när jag var in till honom här om dagen och pussade på honom. HAN SER JU HEMSK UT! Tappat en massa muskler och magrare än nånsin... fyy... jag ville bara lipa!!! Älskade älskade Hokus... 


Jag vill åka till Alaska! Okej? På tal om ingenting...  

SÅHÄR ska han se ut....... Hokus   

  

Presentation

NADJA
-född-81, men man är väl inte äldre än man känner sig?!?
-Bor på Åland
-Mamma till världens sötaste och bästa Amy

Vår dotter Amy

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards