Forever is only the beginning...

Alla inlägg under februari 2012

Av Nadja - 14 februari 2012 22:02

Nu har man kunnat rösta nån vecka på vilket strö man gillar bäst i stall....

15 pers har röstat och ALLA har röstat på SÅGSPÅN. Behöver jag säga mer!?  

Den finns kvar ett tag till, så rösta ni som inte gjort det. Så kan ni väl skriva till mig VARFÖR ni gillar spån bäst och inte tex halm eller torv? 

Av Nadja - 14 februari 2012 21:21

Jag har varit nyttig jättelänge nu.... (förutom när Nathalie kom med ostbågar i Lördags!!!) och jag har mått riktigt bra. Jag känner mig alltid så plöfsig när jag varit onyttig... inte så konstigt iofs... vem mår bra av det liksom!?
Och vad gör jag för att fira detta!? BAKAR KOKOSBOLLAR! Bra Nadja, braaaaa där!

____________________


Idag var jag till huset och hämtade Back On Track grejerna.
Isabel, ville du fortfarande köpa ryggvärmaren?

Elise, jag har 4 st såna här benpaddar med kardborre om du är intresserad. Två är i nyskick och 2 är lite äldre.
   

Jag har även 2 tunna BoT paddar, svarta, om nån är intresserad... dom hittade jag inte idag, för det va så jädrans mörkt, men jag ska söka fram dom om intresse finns.



 



 

BD2

Av Nadja - 14 februari 2012 14:45

Av Nadja - 13 februari 2012 15:43

Jag skall försöka ta mig till huset nu nån dag så jag får hem Back On Track-grejerna så jag kan sälja dom.
Ska jag sälja tränsen också? Nog för att pullartränset passar på stor häst också så det kanske jag får användning av i framtiden.... eller? Suck.

Jag är så löjlig så jag kommer aldrig att sälja några av mina grejer: Mitt blåa innetäcke... det har suttit på Ante, Tracken, Santo och Klas... samma med mitt hööks-träns.... det har Ante, Tracken, Santo, Karat och Klas haft!  
Och så har vi mitt ThemoMaster grårutiga vintertäcke som alla mina hästar haft och det är ännu HELT! (måste vara magiskt) och mitt favorit schabrak som är ett vinrött Hansbo.
Allt annat borde jag ju sälja. Fan vad jag samlar på mig grejer alltså.


Nej, jag måste gå igenom allt nån dag och ta foton så jag kan sälja. Prima skinka. 

_______________________


Jag var till veterinären idag igen med Gizmo. Vi blev inte klokare den här gången heller. Det syns inget på röntgen och han piper lite när man klämmer på honom, men det är allt... (han är ju lite fjollig när man petar på honom allmänt....)
Så nu kör vi smärtstillande en månad så hans kropp får en chans att slappna av och specialfoder som förhoppningsvis tar bort stenjävlarna i njurarna. Hör och häpna, men han ÄLSKADE det nya fodret.... det händer inte ofta!   

Min fina lilla vovve....   


 

Av Nadja - 12 februari 2012 18:28

När fick du reda på att du var gravid? vecka 3
Var bebisen planerad? In i minsta detalj! Haha!
Vad heter ditt barn? Amy
När var du beräknad att föda? 16 juni 2011
Föddes barnet på utsatt datum, om inte när? 8 juni 2011
Hur stor var barnet vid födseln? 3170 gram & 50 cm
Hur lång tid tog förlossningen? ähum... vi kom in kl 19.30 20.03 är hon född! HAHA
Hur började din förlossning? Fick värkar på morgonen kl.5 den 8:e juni och började blöda lite. In till BB på koll... öppen 2cm men värkarna måste bli mer intensiva. Låg hemma hela dagen med värkar och åkte in 19.30 till BB, då var jag öppen 7cm.
Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Vaginalt
Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? ca 45-50 minuter från att krystvärkarna började.
Blev det komplikationer? Nej
Var du rädd för något? Att hon inte skulle vara frisk.
Skrek du? Inte när jag krystade... men sista värkarna gjorde skitont så jag morrade väl AJAJAAAAJJJAJAJAAAJJ!!!
Hur många var inne i förlossningsrummet? Jag, Macke och 2 barnmorskor
Hade du någon nära med dig? Macke såklart
Tog du någon smärtlindring? nixpix... bara lustgas
Är du tillsammans med barnets pappa? Japp
Tog ni reda på könet? Ja
Vad trodde ni att barnet var för kön innan ni tog reda på det? Jag trodde det var en flicka... och Macke med!
Hade ni bestämt vad barnet skulle heta? Nej
Hade du en svår graviditet? Nej verkligen inte.
Mådde du illa? I ca 1½ vecka runt vecka 6-7 
Kan du tänka dig att skaffa fler barn? Yes
Har du fått några bristningar? På brösten fick jag några
Var du nervös inför förlossningen? Nej, jag såg fram emot den!
Hade du några cravings? Chilinötter i början och mandariner och apelsinjuice under hela graviditeten
Vad gillade du för mat? samma som tidigare
Hur reagerade du/ni när du plussade? Haha... det kändes lite overkligt, men vi var jätteglada!
Bästa graviditetsminne? När vi fick höra hennes hjärtslag första gången.
Hur mycket gick du upp i vikt? 16 kg tror jag det var
Hur länge ammade du? 7 månader
Hur blev ditt hår? Jag ÄLSKADE mitt hår under graviditeten! Det var inte fett som det brukar utan helt lagom och tjockt!
Vem är barnet mest lik? Macke säger dom flesta... Men hon har mina tår... :P
Vad är det bästa med att ha barn? Allt! Vår Amy är så underbart snäll!
Vad är det sämsta med att ha barn? Sömnbristen i början, men man vänjer sig konstigt nog!
Är ditt barn döpt? Japp... 14 januari 2012
Hur gammal är barnet nu? 8 månader

Av Nadja - 11 februari 2012 16:50

Varför är det ingen som gör en undersökning på just detta.... att kolikhästarna har ökat... iallafall på Åland.
Varför är det så? Varför är det fler idag än för typ 15 år sen?
Vad har vi skapat för nya "trender"  som gör att många fler hästar får svår kolik...? Och fång?


* Annat strö i stallarna? Förr var det mest sågspån... nu torv, halmpellets och annat... har det nåt med saken att göra?
* Klimat? Har kylan/värmen nåt med saken att göra? Påverkar det hästens foder? Gräset? Havren?

* Motion/rörelsefrihet? Är hästarna ute lika mycket som förr? Har dom tillräckligt stora hagar? Får dom motion? KAN dom röra sig fritt? Hindras dom av en massa täcken/en massa snö/lera?

* Höanalys? Vet folk vad dom stoppar i sina hästar? Har näringsinnehållet i grovfodret ändrat sen 15 år tillbaka, men folk kör kvar i gamla spår?

* Sämre förvaring av grovfoder/kraftfoder? Sämre tillverkning? Sämre kvalité?

* Nyheter inom kraftfoder.... müsli, helfoder, örter, ?


Vad kan det vara? Vad tror ni?


Den här texten skall absolut inte tas som nåt påhopp. Jag har själv förlorat en häst i tarmvred/kolik och jag vet fortfarande inte idag varför han fick det... :(

Av Nadja - 11 februari 2012 11:32

Idag stod Amy på knäna för första gången... alltså på alla 4.... i krypställning! Iiiiiiihhh!!!
Hon är ju tydligen lika trög som sin mor och far med att börja krypa... både jag och Macke började krypa först vid 9 månaders ålder... Haha!
Men jag har ju lite dåligt samvete eftersom hon inte har haft nåt vettigt underlag att träna på här hemma. Allt vi har just nu är en filt på parkettgolvet och den halkar ju bara runt när hon försöker ta sig framåt. Stackarn. Och man ser att hon skulle kunna så mycket mer eftersom hon får mycket bättre fäste när vi är hos farmor och hon ligger på hennes lurviga matta..

Jag måste väl köpa en matta helt enkelt... 
Idag när hon kom upp på alla fyra så var hon i vår säng... och där får hon ju också bättre fäste.  


Däremot köpte jag en gåstol åt henne igår!! En ROSA.... Tessa sålde Saras gamla och jag har ju letat jättelänge efter en fin stol som inte kostar sådär sjukt mycket och så ser jag att hon har en till salu!!!! HAPPY HAPPY!! Amy kommer att bli jätteglad!


Igår kom jag på mig själv när jag sökte efter fina namn.... hmmmm? Vad försöker mitt undermedvetna säga mig? HAHAHAHA! Och bara flicknamn!? Wierd.......

Av Nadja - 10 februari 2012 21:28

Alltså.... kan ingen ge mig tips på nån bra och rolig blogg som UPPDATERAS ofta!!
Suck.. Snart måste jag ju typ börja läsa dressyrmupparnas blogg eller vad dom nu heter.... omg!
Gaaah...jag har verkligen skittråkigt!


Nu tänker jag kolla in olika köksinredningar. hej hej

Presentation

NADJA
-född-81, men man är väl inte äldre än man känner sig?!?
-Bor på Åland
-Mamma till världens sötaste och bästa Amy

Vår dotter Amy

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards