Forever is only the beginning...

Direktlänk till inlägg 29 december 2011

Provrida hästar

Av Nadja - 29 december 2011 21:14

Ibland blir jag att tänka på alla hästar jag provridit till ridskolan genom åren... Några fastnar kvar i mitt hjärta och ibland funderar jag på vart den hästen hamnade...


Tex Aladdin... skäckvalack... så himla rar.. Ägarens pojkvän visade honom och han va så gullig med Aladdin... han visade att han brukar rida utan tyglar och han red skänkelvikningar, ökningar, ryggning, volter och hoppade hinder med armarna i sidorna... Jättekul att se. Aladdin var helt underbart snäll.. tyvärr gick han inte igenom besiktningen så vi kunde inte köpa honom.


Eller Leon... brunt halvblod... ägaren sa att han skulle passa jättebra som ridskolehäst... dock hade han inte haft nån annan på ryggen på två år än ägarens dotter. Hrrmmm... Först visade hon honom och det gick ju bra... Sen skulle jag rida... haha... Häststackarn blev ju helt ifrån sig. Han taktade och galopperade på stället fast vi bara gått 3 m... Jag försökte sitta helt still och inte göra nåt, men han blev bara mer och mer stressad. Jahapp.... ägaren sa att jag skulle trava och jobba honom så kanske han lugnar sig...  jag fick honom inte i trav över huvudtaget... så jaa... vi tog galopp direkt. HAHA! Efter en stund lugnade han sig iallafall och sen frågade ägaren om jag ville hoppa!? OMG.... hästen var ju redan överpigg, men okej... Och nog fick jag hoppa alltid. Leon älskade tydligen att hoppa så vi flöööög över hinder efter hinder.... HAHA! Jag har nog aldrig ridit en så het häst... Men jisses så kul jag hade. Dock var han ju absolut inte ett ridskoleämne... ryttarbyten osv... njäe... Så lille Leon slapp det.


Eminent var en liten häst som jag provred för många år sedan... Han var bara 6 år och jättevacker. Han skulle egentligen visas som hingst, men han slutade växa och var helt enkelt för liten för att visas. Stället som sålde honom hade också liten ridskoleverksamhet så när vi kom hade E just gått en lektion och stod nu i hagen avsvampad och lagom blöt.... öhh... okej?
Vi provred några andra hästar före så E fick vila lite, men sen var det dags för lilla E..... Och oj så söt han var... däremot var han jättetrött och seg att rida... Efter en stund kom jag underfund med honom och det kändes att han en gång i tiden blivit väl inriden och han gick riktigt fint. Säljaren måsta till och med hämta stallflickorna och visa hur fint han gick! HAHA.... Tyvärr var han alldeles för seg för ridskolan... han skulle säkert ha blivit ännu tröttare och less om han skulle måsta harva runt i ridhuset dagarna i ända.
Säljaren sa att man säkert kan ge mer havre så blir han pigg... hmmm? Njaaaa.....


Gotar var en enorm brun häst med ett hjärta av guld.... Gudasnäll i stallet och sååå himla snäll att rida... En riktig tanthäst... viktbärande och mjuk att sitta på. 
Allt stämde perfekt och säljaren bjöd till och med in oss till huset för att titta på videos från tävlingar och träningar.... när vi sen dagen efter ringde och sa att vi ville köpa honom så hade dom valt att sälja till en privatryttare istället för ridskola.... Synd... han skulle ha varit perfekt.


Våfflan, en haflingervalack....typ 5 år.... med vågig lång man och pannlugg... söt som socker... men jag tror inte vi fick många rätt på den provridningen... HAHAHA! Vingel... strejk...vingel....feeel gångart...stopp.... Hihi... 
Lite för grön för ridskolan..... haha... men sötaste ponnyn ever.


Mischa, sto runt 8år... provred henne samtidigt som jag provred Nisse. Helt underbart sto som ställde upp i alla lägen... jag hoppade, utan att ens tänka, en oxer på 1m... det brukar jag inte göra när jag provrider en häst första gången...men på henne kändes allt så bra... hon var en fantastisk läromästare. Wow!
Tyvärr var hon så ohyggligt skumpig (så jag visste inte ens hur jag skulle rida lätt) och lite svankryggig så hon skulle aldrig hålla för ridskolan. Tänk bara att ha en massa obalanserade ryttare som skumpar runt på henne. Så tyvärr ville jag inte att hon skulle säljas till ridskolan....


Och alla hästar som börjat med en hästannons och slutat med att dom kommit till Sleipner!!   
tex Hokus.... såg honom i en annons och blev kär.... samma sak med Ferrano, Arrow, Indianen, Nisse...osv! Det är så kul att få vara med från början....
Jag bara ÄLSKAR mina 4-benta kollegor!   



 

 
 
Ingen bild

-

31 december 2011 15:13

Hur har du ändrat pilen, så att det är hjärtan?

Nadja

1 januari 2012 09:50

Jag gick in på www.123cursors.com och valde en pekare och sen går du in på menyavdelningar och klickar på "typ av avdelning" och väljer "HTML-kod" och kopierar in koden.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nadja - 14 juni 2017 22:21

* Alla jävla insekter * Alla jävla myggbett * Det blir ju aldrig mörkt så att ungarna somnar normal tid * Brännässlor * Måste solen värma så mycket? * Ormar * Vattnet i kranen blir ju aldrig kallt * När man har varmt så kan man inte ta av si...

Av Nadja - 20 maj 2017 10:28

En massa dyra grejer....håhå... och lite annat... * En grästrimmer (jag behöver verkligen en så att jag kan få bort gräs under eltråden och sånt) * En svets (jag behöver svetsa en massa till mitt stall) * Brödrost (den vi har nu är typ 15 år gam...

Av Nadja - 19 mars 2017 22:58

Snart snart! Nu får våren gärna komma. Snart är det april och då är det vår på riktigt!! :) Jag var på långritt med E förra lördagen och jag fick äntligen sitta på Arrow ...

Av Nadja - 24 februari 2017 14:33

Jag har varit så icke sportig som det går. Hähä... Eller ja, idag ansträngde jag några muskler eftersom jag mockade två boxar. Det ni!! Idag är det fredag och jag funderar på vad man ska ha för fredagsmys... det enda jag är sugen på är chips. Inte b...

Av Nadja - 15 februari 2017 15:20

....till ett annat land. Och bara börja om. Slippa allt och alla och skaffa nya bekantskap. Och framförallt....starta eget! :) Bo nånstans på landet bland lummiga skogar och gröna kullar. Yes. Spela på lotto nu bara! Tillbaka till verkligheten....

Presentation

NADJA
-född-81, men man är väl inte äldre än man känner sig?!?
-Bor på Åland
-Mamma till världens sötaste och bästa Amy

Vår dotter Amy

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik


Skapa flashcards