Forever is only the beginning...

Alla inlägg under november 2011

Av Nadja - 7 november 2011 09:57

Hittade en superbra sida om att klippa häst:

http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/tank-efter-fore-sa-klipper-du.htm


Väldigt bra artikel faktiskt! LÄS!


Till och med bilderna var superbra... för det finns inget värre än en ful klippning. Filtklippningsbilden tex... när man klipper upp en liten båge i virveln vid flanken. Där har dom ritat precis så som jag tycker man ska klippa i virveln... bara en lite bit upp och mjuka kanter... INTE hela virveln upp och skarpa kanter, det är sååå ful! Urk!


Och pluspoäng för att dom skriver att man ska lämna håret inne i öronen! Och att man ska byta täcken ofta, och ha täcken som passar... och helst bara ETT täcke! Åhhh... det fanns så himla mycket bra i denna artikel!   

Av Nadja - 6 november 2011 16:27

Det är fantastiskt hur människor klagar över att deras häst MÅSTE ha ont nånstans, eller är sjuk på nåt sätt osv. Har ni aldrig funderat över VARFÖR hästen är sjuk, har ont, omusklad?
Folk behandlar hästar hos massör, kiropraktor osv stup i kvarten istället för att gå till botten med problemet...
 

Fundera en extra gång över hur du tränar din häst, hur DU rider?... Kan du rida så pass bra att din häst bygger muskler? Och framförallt RÄTT muskler?

Fundera på:

hur DU sitter?...
Du kanske rider bra, men pga din snedhet/obalans så blir hästen ojämnt riden... varje dag.... vecka efter vecka...

Ta hjälp av tränare, rid lektioner.



hurdant underlag rider du på?...

Viktigast av allt... varierar du underlaget? Och anpassar du gångart/tempo efter underlaget?



hur är din häst skodd?....
Inga hovar - ingen häst....



passar sadeln?...

Jag kan inte predika tillräckligt i detta ämne... SADELN är såååå viktig.
Kan du inte prova ut sadlar - gör inte det då heller!!!  



passar täckena?... 
tro det eller ej... ett illasittande täcke kan ge muskelömhet och spänd kropp... tänk dig sen att ha 2 eller 3 (?) illasittande täcken på din häst....
Ett för långt täcke blir tungt baktill och då blir det som att ha på sig en tung ryggsäck... timme efter timme... Täcke i rätt storlek blir inte baktungt och då "hänger" täcket jämnt över hela hästens rygg... och då blir också trycket på bogen mycket mindre.

Ha som regel bara ETT täcke på hästen. Behöver du ha varmare på hästen - Köp ett tjockare täcke!!
Täcken med halvhals sitter ofta bättre och trycker inte runt manken. Se till att täcket har glansig insida så det lätt glider över hästen när den går... fleece har tendens att fastna. Ni har alla säkert haft ett fleecetäcke under utetäcket nån gång.... och jag kan lova att fleecetäcket INTE satt på samma ställe som när ni täckade hästen, när ni tog in den från hagen. Fleece åker bakåt och bakåt... men aldrig fram igen.



Nu menar jag inte att hästar inte får nåt fel utan att människan är inblandad... självklart kan dom få fel som vilken annan levande varelse som helst... Men ibland önskar jag att veterinärer och kiropraktorer m.m skulle vara lite mer brutala och säga att hästen helt enkelt behöver bättre träning/ridning...   


Själv tänker jag skaffa en häst i framtiden som inte kräver muskeluppbyggande ridning varje dag för att hålla sig fin.... hehe! Alldeles för jobbigt.... 

Av Nadja - 5 november 2011 19:44

....det har jag gjort idag! Jag har alltså lagat middag för första gången i vårt hus... Väldigt avancerat också... vi grillade korv och åt potatissallad, coleslaw, mimosasallad och vanlig sallad! MUMS!

M och hans far fick igång pannan också, så nu är det värme i huset också!   Iiihhh... jag vill ju flytta in NUUU!!! Annars så har dom rivit ner tak och väggar (skivor alltså...inte hela väggen...) i "matsalen" och så kollade dom vilka väggar som var bärande och vi verkar ha tur... Dom väggar vi vill öppna upp var inte det! Wiiiee... Hoppas våra planer går att genomföra! Jag vill börja sätta in kök och få toan fixad.... gaah!


_________________________

På tal om nåt annat så har Amy upptäckt hunden.... HAHA! Hon ligger och skrattar åt honom så fort han går förbi... och extra kul är det om han leker med sin leksak och ruskar på den! Hon kiknar av skratt!!! Älskade tösen min! 

På Måndag är det besök till mvc och då skall hon vaccineras igen.... usch... det är ju hemskt när dom måste få 2 sprutor!! Räcker det inte med en liksom!? Suck.... Och så måste jag få nåt starkare till hennes röda hals... utsidan alltså... hon blir så röd i halsvecken och ner mot bröstet... och nu har hon börjat klia sig också för att det blir så torrt... Jag försöker tvätta med vatten och verkligen få det torrt, men det är så svårt i alla vecken...

Jag märker ingen skillnad när jag sätter salva på. Jag har använt slut på den salvan man fick från BB... Köpte Bepanthen för nån dag sen och då blir hon ännu rödare känns det som.   Hon har helt klart ärvt sin fars torra hud... för jag har aldrig haft nåt problem... jag har använt handkräm typ 10 gånger i HELA mitt liv.... Mina fötter är lena som bäbisfötter osv... ja ni fattar!


 Gullunge!  

Av Nadja - 3 november 2011 21:50

Haha... den här bloggen är rolig att läsa:

http://blondinbrella.bloggplatsen.se/

Mer sånt.... dom flesta bloggar jag läser är ganska tråkiga....
Nu menar jag inte att min blogg är så jäkla kul, men det får ni leva med faktiskt....   


I morgon är det fullt upp igen... Till Sleipner på dagen och sen till huset på kvällen. Prima skinka!  
  

Av Nadja - 3 november 2011 18:47

Idag var jag och Amy till 4H gården med ett täcke... eller ja... Amy sov i bilen och jag gick in med täcket.... hahaha! Jag klappade på Calle-ponnin också! Han va hungrig.... sen klappa jag på getterna och på den feeeta grisen! Jeeeiii.... Sen vidare till Lemland och klappa på Nathalies kattungar! OMG vad sööööta dom är! Så småååå och gulliga!

Av Nadja - 2 november 2011 19:54

Idag fick jag vara lite social och åkte med N och shoppade en kalender åt mig själv!   Jag såg den nästan direkt när jag kom in i butiken och efter att jag bläddrat igenom typ alla andra kalendrar som dom hade så blev det den första jag såg!   
Här är den:

 Den är så fiiiin tycker jag!    

 Jag ääälskar när det är dags för en ny kalender... I skolan roade man sig lektionerna igenom med att klottra i sin kalender... Det är skitkul att läsa det i efterhand...


Sen åkte vi till Norrsunda och hälsade på Ninjos nya stallkompisar... åååååhhhh... dom va såååå småå!! Gulle-shettisarna! HAHA

Sen vidare till Travbanan för lite affärer och klappa på ponnisarna.


Nu har vi badat Amy och hon somnade nästan genast efteråt... skööönt att bada!   Nu ska jag kolla på Bonde söker Fru.... Wiieee!

Presentation

NADJA
-född-81, men man är väl inte äldre än man känner sig?!?
-Bor på Åland
-Mamma till världens sötaste och bästa Amy

Vår dotter Amy

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards