Forever is only the beginning...

Alla inlägg under november 2011

Av Nadja - 13 november 2011 17:04

Amy har ju haft lite jobbigt med att hon har varit röd i halsvecken och lite ner på bröstkorgen.... det blir rött och fuktigt i vecken och torrt på bröstet så det kliar.... Hon har vaknat flera gånger på natten och kliat sig... ibland skrapar hon sig blodig till och med. Lilla hjärtat...
Vi var till bvc nu i veckan och fick tips på en kortisonsalva som heter Sibicort som vi skulle prova...
Jag smetade på lite igår innan hon skulle sova och kan ni tänka er.... hon sov HELA natten igenom utan att vakna. Från ca 22.30 till 08.00 Sen åt hon och sov 2 timmar till.
Hon har inte kliat en enda gång vad jag sett.... och vid kl 12.00 somnade hon igen och sov 3 timmar!! Vilken befrielse det måste ha varit att få nåt som tar bort klådan.... mammas älskling...   Och efter att ha satt på salva 2 ggr så är hon inte ens röd i halsvecken mer.

Vilken MIRAKEL-salva!!!



 

Av Nadja - 13 november 2011 10:04

Många människor rider med sporrar..... Sporrens uppgift är att förfina skänkelhjälperna...
Läs det igen... FÖRFINA SKÄNKELHJÄLPERNA!!


Sporrens uppgift är inte "extra turbo"! I dressyrtävlingar ingår sporrarna i tävlingsutrustningen och det tycker jag är helt okej, för i dressyren SKA man ge fina, osynliga hjälper och sitta så stilla med skänkeln som möjligt. Du SKA helt enkelt rida så pass bra att du kan hantera ett par sporrar på dina hälar.


Jag har aldrig någonsin under min hästkarriär lyckats få sporrmärken/sår/kala fläckar på någon häst jag ridit. ALDRIG!!!
Jag skulle skämmas så jäkla mycket om det sker nån gång... och sen aldrig mer ta på mig sporrar.

Den ryttare som rider med sporrar och lyckas få märken på hästen skall banne mig aldrig få rida med sporrar mer förrän han/hon lärt sig sitta stilla med skänkeln!! 


Sporrens position på foten skall vara 90 grader från remmen som går under foten.
Den skall alltså INTE peka uppåt.

  FEL


 

Bättre


En sporre skall inverka genom att "tryckas" lätt mot hästen.... inte grävas in i huden. Det är inte spetsen på sporren som skall användas, utan ryttarens häl tillsammans med sporrens övre kant. I princip skall man höja hälen när man vill använda sporren.... den skall alltså INTE ligga mot hela tiden, utan bara användas vid behov. Ryttaren skall alltså kunna välja mellan att bara använda skänkel eller skänkel tillsammans med sporre.
Därav får inte sporren placeras högre än fotknölen på ryttarens fot och inte peka uppåt. Då förlorar man sporrens funktion och orsakar smärta på hästen.


Och även om denna sporre med trissa (den runda skivan snurrar.... som en stjärnsporre fast utan taggarna) ser väldigt skarp ut, så är den faktiskt snällare än en vanlig stum sporre. Varför? Jo, när man skänklar med denna sporre så rullar den i princip längs med hästen istället för att ligga och nöta. Den kan aldig "grävas" in i revbenen på hästen eftersom den "rullar över" istället.


Mina favoriter som jag ännu inte fått prova på är dessa clip on:

 

Klicka på bilden för större bild.
Det är en sporre som används inom den akademiska ridningen. Den träs bara på hälen och hålls på plats med hjälp av klacken på skon. 


Och dessa var väl tjusiga? Pluspoäng för den lilla lilla sporrknoppen.... man behöver ju inte mer än det...eller hur... hästen är ju så känslig att den känner en fluga promenera på kroppen......

bling bling      

Av Nadja - 11 november 2011 18:09

Ibland undrar jag varför folk har så mycket remmar på sina hästar? För att inte tala om dom stackars travhästarna som man har typ en miljon remmar på.... och kedjor i munnen och annat djurplågeri... USCH!


Har ni funderat på OM hästen verkligen behöver en nosgrimma... ?

Vet ni VARFÖR man har nosgrimma över huvudtaget?


Nosgrimman är till för att hindra att hästen gapar och tar bettet mellan tänderna och för att hjälpa att hålla bettet på plats i munnen. Beroende på ändamål så finns det olika nosgrimmor för detta.

Om man har en nosgrimma på grund av att hästen gapar, så är det HELT FEL orsak!!! Då borde man ta reda på VARFÖR hästen gapar istället.... se över hästens mun och kolla om bettet passar. Ta då hjälp av en erfaren hästtandläkare (utbildad inom tandvård och INTE självlärd) i samarbete med en veterinär.... det kan med tur bara röra sig om fel storlek på bett eller fel typ av bett. 


Personligen rider jag bara med nosgrimma för att det är snyggt. Jag har aldrig nosgrimman spänd. Och jag tycker att pullarnosgrimman är klart snyggast....

Jag tycker att engelska nosgrimman är snygg, men tyvärr har allt för många människor för breda och klumpiga nosgrimmor på sina hästar... och det är fult som attan.... plus att den där slemremmen (det heter väl aachenrem egentligen??) är rätt onödig i dom flesta fall. PLOCKA BORT DEN!


Själv tycker jag det är så skönt att slippa krångla med nosgrimmor och annat när man tränsar...så på Santo red jag utan nosgrimma hela tiden... På Klas hade jag pullarnosgrimma för hon va så snygg i den. HAHA!
Eller ja.... jag red nog mest med hackamore på båda två.... eller på Santo i grimma och grimskaft. Hihi... 


Här har ni ett exempel på nån som borde se över sin utrustning.... stackars hästen alltså... nog finns det puckon alltid....

OBS! Lånad bild!!

 


 

Av Nadja - 11 november 2011 12:38

Idag berättade mamma att jag var en liten fis som barn.... När jag var 2 år vägde jag bara 12kg... haha!

Titta på mig nu.....Vad hände liksom?? HAHAHAHAHA!

Av Nadja - 11 november 2011 11:50

 
Av Nadja - 10 november 2011 11:32
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Nadja - 9 november 2011 13:31

Jag var till 4H gården och hälsadå på Calle här om dagen... han var lurvig och hungrig! HAHA!

Sen tog jag en promenad till HåWe bil och på hemvägen orkade jag inte vänta på Gizmo som ska kissa på VARJE grässtrå och stolpe, så jag satte honom i förvaringskorgen på barnvagnen... HAHA
     
Och så måste jag ju visa Amys snyggaste strumpbyxor.....


   
Av Nadja - 7 november 2011 15:15

Idag var vi till bvc.... Amy vägde 6160g och var 63,3cm! Och så fick hon vaccin... 2 sprutor igen... ujuj... Hon blev ledsen och arg på tanten som stack henne! HAHA!

Sen fick hon ett tredje vaccin i munnen (flytande form alltså) och det sörplade hon i sig utan problem. hihi... Hälsovårdaren tyckte att vi kunde börja ge henne lite smakprover... typ potatis, morot, grönsaks puré och gröt! Det skall bli kul att se vad hon tycker. Men hon blir väl en allätare som sin mamma! HAHA!


Nu ska vi klä på oss och åka till huset... wiiee!  


   

Presentation

NADJA
-född-81, men man är väl inte äldre än man känner sig?!?
-Bor på Åland
-Mamma till världens sötaste och bästa Amy

Vår dotter Amy

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik


Skapa flashcards