Forever is only the beginning...

Alla inlägg under november 2011

Av Nadja - 28 november 2011 13:21

Amy fick ju smaka en ny smak i fredags... Päron och Mango.... Sen dess har hon inte bajsat.... men NU kom det! Lycka! HAHAHAHA!!!!!

(Ja, ni måste nog ha egna barn för att förstå.....)

Jag måste hitta tid att laga mer puréer också... nästa smak blir broccoli och potatis.... Och nån bärpuré skall jag väl också få ihop...


Jag skulle ju ha ridit Sirius idag, men jag lyckades inte ragga nån barnvakt.... och nu på eftermiddagen hinner jag inte. Hmmm... Nåja... det får bli en annan gång bara.


Annars så lever jag på hästnet just nu. Jag börjar komma på vad jag skall ha för häst.... heheheheee....

Av Nadja - 27 november 2011 09:49

Jag tycker att min katt har börjat dricka väldigt mycket.... eller ja... jag vet inte, för hunden och katten delar ju på vattenskål.... Men Gizmo dricker ju bara när han äter och nån gång där mellan och jag tycker inte att han dricker mer än vanligt.....
Nikki (min katt alltså) dricker lite nu och då, men inte oftare än förut. Däremot vet jag ju inte hur mycket hon dricker när jag inte är hemma...
MEN grejen är den att jag får fylla på vattenskålen mycket oftare än förut... å andra sidan har jag med flit börjat fylla/byta vatten oftare för jag märker att katten inte vill dricka om det blir för lite vatten i skålen (hon tycker det blir obekvämt att dricka när vattennivån är låg) Så det kan ju vara en orsak till att hon dricker mycket mer nu....)
Hahaha... ni fattar va? 


Jag läste på en sida att en katt på 4 kg ska dricka 220-280 ml /dygn.... Och vattenskålen rymmer 6dl och det går åt ca 4-5 dl/dag..... Alltså borde ju båda djuren få i sig tillräckligt ändå.
Kanske Nikki vill ha en egen vattenskål... HAHA!
Och JAA.... katter skall dricka vatten och inte mjölk!   Om din kisse inte är så förtjust i vatten så kan man sätta i en liiiiten skvätt mjölk i vattnet. Men bara en skvätt alltså....   


    

Nikki i gräset

Av Nadja - 27 november 2011 09:15

Här är dom 2 stolar jag gillar bäst.... Britax Multi-Tech och Maxi Cosi Mobi.... vilken ska jag köpa sen när det är dags? Hmmm....
Jag tycker Maxi CM är snyggare, men den får bara användas bakåtvänd... Britax är en kombistol som man länge kan använda bakåtvänd, men sen när barnet är större också framåtvänd. Jaaaa... dyra är dom också.. håhå... annat var det på min tid... jag satt nog aldrig i nån bilstol... vad jag minns..... haha!
 

http://www.xn--bst-i-test-q5a.se/Bilbarnstol

(det är dom två första stolarna som kommer i artikeln)

Av Nadja - 26 november 2011 20:47

Idag är det lillajul här på Åland! Det är som vanliga julafton fast mindre liksom.... liten gran, små paket osv... Däremot fick jag ingen lillajulmiddag... Eller jo, syster bjöd ju på mat så där hade jag tur! Tack syster!

Sen åkte vi till vår mor och drack glögg. Myys!

Jag orkade inte åka på nån marknad idag och tur var väl det... Amy har varit lite ledsen idag... vi provade en ny puré och jag vet inte om hon reagerade på den för hon har inte gjort nr 2 idag.... eller om hon var allmänt missnöjd med allt bara.
Trött som tusan var hon när vi kom hem från mamma kl. 21.... somnade vid bröstet och det har inte hänt på länge... lilla gumman.   Inte lätt att bli stor....


Nu ser jag på Grinchen... HAHA! Jag ÄLSKAR Jim Carrey.... det är bara så!



Här får ni förresten bästa vinterbilden..... hihihihihihihihi!!!

   

Av Nadja - 26 november 2011 09:12

Mina kollegor var till Globen igår..... men dom glömde visst nåt.... MIG!!!!   

Av Nadja - 25 november 2011 17:07

Åkte till stan idag.... hör å häpna! Gick till nya torggallerian.... gud så fjolligt liten den var! HAHAHA! Jag vill till Sverige och shoppa ist. Där kan man välja mellan lite fler butiker.
Urk... och varför glor alla på en när man är på stan!? Jag hoppas verkligen att Petra, som jag var med, säger om jag typ har en hel gurka mellan tänderna eller nåt.... annars j-ar!! HAHAHA!


Sen via Mattssons och sen blev det husvisning av vårt kråkslott!
Petra blev skitimponerad av den gula plåtfasaden!!   *fniss*


Nu tänker jag vara osocial resten av kvällen... tack å hej!

Av Nadja - 24 november 2011 21:54

Åkte till travbanan och red Sirius idag igen. Han var mer alert från början och lite lättare att få att samarbeta... (sist jag red så tog det typ 40 minuter minst) Däremot fungerade ju inte övergångarna neråt alls... Typ från trav till skritt och skritt till halt... Det var jättesvårt.... När jag tror att han saktar av så småtravar han ändå 5-10 steg till.... sådär långsamt trippande ni vet. Jag vill ju absolut inte bli att dra i honom, men till slut funkar inget annat.... han skulle kunna småtrava i evigheter.... Gaaah! Dom flesta hästar saktar gärna av friviligt, men inte S....haha! Nåja, nytt försök en annan gång.   

Han gjorde en "Santo" också och körde upp huvet rakt upp och sen fullt ös.... HAHAHA! Det är då man önskar att man red på banan med staket och inte på den utan. *fniss* Knasiga häst...
Men om vi jämför med första gången så kändes det ändå bättre nu.... det är ju bara 3:e gången jag satt på honom trots allt. 


Sen hem och laga hemmagjord pizza och sen åkte Petra, Nathalie och jag på bio! Breaking Dawn IGEN!! Jeeeeiii! 

Amy va hemma med pappa sin och när jag kom hem så möttes jag av världens gladaste unge som log med hela ansiktet och sprattlade med armar och ben och ville upp i famnen!   Älskade unge...   

Av Nadja - 23 november 2011 21:11

Det är mycket snack om olika bett på hästarna.
Jag säger bara en sak.....

Bettet är inte skarpare än vad handen gör det.....


Sätt ett pessoa, pelham, kandar.... ja vad som helst i munnen på hästen.
Så länge bettet bara ligger i munnen är det inte skarpt....
det är när varelsen i andra ändan av tygeln börjar dra som det blir skarpt.




Rid med eftergift....
 Tänk på ett nytt sätt...
Varje gång du tänker "förhållning" skall du istället tänka "eftergift"....
Varför?
Jo, för det är tusen gånger lättare att fastna i en förhållning än i en eftergift.
Om hästen är spänd i munnen (som den blir vid en förhållning... bettet sitter ju i munnen) så spänner den också käken.... käken når en bra bit upp mot öronen och där sitter nacken som också blir spänd.... är nacken spänd är halsen spänd.... är halsen spänd är ryggen, länden och bakdelen spänd... ja ni förstår.
 

Om du gör en övergång från tex trav till skritt, så skall du självklart förbereda övergången noga, och när du sen gör en sista halvhalt inför skritten så är det när eftergiften kommer som övergången sker
Alltså INTE medan du drar i tygeln.

Detta är ridning med eftergift.


Och jo förresten.... du skall ha träningsvärk i magmusklerna och inte i armarna när du är klar....    


PS. Alla bett ger på ett eller annat sätt tryck i munnen på hästen (bara av att vara där) så byt typ av bett ofta.... Byt mellan tex tredelat, tvådelat, rakt och bettlöst.... alla inverkar på olika sätt och på så sätt undviker man tryckskador. 

Presentation

NADJA
-född-81, men man är väl inte äldre än man känner sig?!?
-Bor på Åland
-Mamma till världens sötaste och bästa Amy

Vår dotter Amy

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards