Forever is only the beginning...

Alla inlägg under oktober 2011

Av Nadja - 5 oktober 2011 15:23

....för att vara mammaledig alltså... HAHAHA!


Jag måste komma ihåg att ringa veterinären... gahh! Mitt arma minne.
Jag ska rita banorna till hopptävlingen på Söndag.... hehe! Me like!!

Jag ska till Sleipner och bygga banorna på Lördag kl. 15... häng med den som vill.
Jag har ordnat spelkväll hos mamma på lördagkväll... allt ska ordnas dit också...
Jag ska eventuellt till Sleipner och se hur folket klarar av mina banor på Söndag.

Jag måste komma ihåg att Amy ska till bvc på Tisdag.

Jag måste påminna min karl om att han ska på kurs på Onsdag.

Jag ska på travfest på Lördag den 15:e och samtidigt är min mormor här.... gah!


Och det värsta av allt.... jag måste vänta en EVIGHET tills det blir Fredag! Suck!


På tal om inget så sover Amy utomhus i barnvagnen för andra dagen i rad... hon verkar gilla det mitt i allt...


 

Av Nadja - 4 oktober 2011 13:46
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Nadja - 4 oktober 2011 12:23
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Nadja - 4 oktober 2011 11:07

Igår skulle jag borsta Klasen.... öhum... hon fällde värre än på våren! HAHAHA! Jag blev helt vit (hade såklart fleecejacka) Och så har hon blivit mörkare igen.... nej just ja... lera kallas det... hmmm...

Jag tycker det är underbart att det fortfarande är så varmt på dagarna... så slipper hästarna ha täcke på... iallafall våra. Tycker det är lite lustigt att man ser folk rida med ländtäcke redan! HAHAHA! Hallåå... hur många lager täcken tänker ni ha på hästen i vinter då? Fast jag förstår er... jag älskar också att köpa täcken!  

Och skulle jag ha en häst i full träning så skulle den vara klippt redan och ha täcke... tihihi... Nu råkar ju Klas vara skogsmulle... 

      

Av Nadja - 4 oktober 2011 09:58

Hur mockar du? Vad har du för strö?
 

Jag tänker skriva om hur jag mockar och utan att skryta så är jag fan proffs på att mocka.... jag har ju gjort det VÄLDIGT länge.... jag vill inte veta hur många skottkärror med skit jag kört ut bara under mina 10 år på Sleipner... ujuj!

Mockning i sågspån: Jag går alltid igenom ALLT i boxen.... vänder på allt så det luftas... tar bort allt bajs och kiss. Jag tar bort ALLA bajsbollar... det ser väldigt slarvigt ut om man lämnar en massa bollar kvar.
Man märker stor skillnad på om man själv mockat boxen dagen innan eller om nån annan gjort det. (Jag talar av egen erfarenhet eftersom jag jobbat i stall nästan hela mitt liv... jag vill alltid ha "mina" boxar att mocka.) 
På detta vis håller man det fräscht i stallet.... det luktar inte illa och hästarna får stå torrt och rent varje dag. Det ser också mycket trevligt ut för besökare. Ljust och fint.
 

Man kan inte ha bädd eller halvbädd i sågspån. Det bildas alldeles för mycket ammoniak (alltså väldigt dålig luft och lukt för hästar och människor) och spånet kapslar inte in urinet på rätt sätt plus att det blir för blött helt enkelt... 
Och personligen tror jag inte på halvbäddar heller...(ta ut bajs och det färska kisset och inte vända på resten) iallafall inte med rå-spån som många använder på Åland. Det börjar rota sig och bädden blir väldigt ojämn och svårmockad. Lukten är ett stort problem här också. Särskilt i större stall där hästarna står inne större delen av dygnet. Jag tycker hygienen i boxarna/spiltorna är jätteviktig. 

Kom ihåg att ha lagom mängd spån. För lite innebär att kisset sprids runt och kommer upp till ytan, samt att golvet kommer fram. För mycket gör att hästen blir att sjunka ner med tårna (som att stå på tå hela natten) och det belastar senorna väldigt mycket. Lagom är bäst... kan skilja sig från häst till häst.

Och har du kutterspån så behöver du lite mer, eftersom det är så luftigt och blir väldigt litet och platt när det "lagt sig"!


Vill man ha bädd så skall det vara i torv... och då ett rejält lager (15cm). Ovanpå det ska man ha ett lager med lös torv eller sågspån. (halm funkar säkert också) Det lösa lagret ovanpå underlättar mockning av bajset, så man inte blir att gräva i bädden. Bädden skall vara så tjock så inte kisset tränger upp i den lösa torven/spånet. För lite torv +kiss = lervälling (uäääk)


Nu är det år och dagar sen jag mockade i halm, men på den tiden vi hade halm på ridskolan så hade vi alltid ett lager med spån underst, för halmen sög inte upp kisset lika bra. Sen mockade vi som vanligt.... allt bajs ut. Sen föser man undan den rena halmen och mockar bort kisset i spånet. Kom ihåg att havrehalm är bästa "hästhalmen"! Och ha lika höga krav på kvalitén på halmen som på höet!


Papper har jag mockat i en gång. Inget jag rekommenderar... kan funka om det är hackat papper... men jag mockade i såna där långa remsor... uj.... Luktade inget vidare heller... men det är ju helt dammfritt iaf.


Min kära vän Nathalie använder sig av halmpellets... det har jag aldrig testat, men använder man det på rätt sätt så är det också jättebra säger hon!  


Som slutpoäng:

Det finns inget som heter slarvmocka!! Skall man mocka så gör man det ordentligt! Hästen har inte valt själv att bli instängd i en box.... och då måste vi göra vårt bästa för att den ska ha det så bra som möjligt. 





Av Nadja - 3 oktober 2011 22:03

Sitter och kollar runt på gamla vänner och sånt och inser att vi börjar se gamla ut hela högen.... Fy sjutton säger jag... när kommer rynkorna liksom?

Jag brukar stanna till vid spegeln och skratta åt mig själv för att jag ser så risig ut.... Mitt hår är jättemörkt och bara det gör att jag ser ut som 40 typ... Blä! Jag måste se till att få ett hus nu så jag kan vara utomhus och påta i blomlandet eller nåt sånt... så att håret bleks i solen menar jag! HAHAHA!


Har jag en 30-års kris? Svar: JA!


Tur att man inte bryr sig så mycket mer... haha!


Och tur att den här underbara ungen blev så lyckad ändå! *fniss*


 

Av Nadja - 3 oktober 2011 18:09

  Den här sötnosen hittade jag på en sten....   Den gjorde mig lite gladare! 

Av Nadja - 3 oktober 2011 12:59

Härligt att det är fler människor som börjar förstå att man kan rida på mer än ett sätt.... Jag själv älskar olika ridstilar... alla har nåt bra... så kan man plocka godbitar från olika grenar...


Här är tex Rodrigo Pessoa (hoppning) och Anky van Grunsven (dressyr) i en helt annan gren än deras vanliga! Hejja hejja!

   

Presentation

NADJA
-född-81, men man är väl inte äldre än man känner sig?!?
-Bor på Åland
-Mamma till världens sötaste och bästa Amy

Vår dotter Amy

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards