Forever is only the beginning...

Alla inlägg under juni 2011

Av Nadja - 17 juni 2011 18:27

Här kommer en snabb förlossningsberättelse...


Kände första värken på natten mellan Tisdag och Onsdag.... kl 02.00 ungefär... sen fick jag sova nån timme ändå... kl. 05.00 kom dom igen... med 12 minuters mellanrum. Kl. 07.00 började jag blöda så då ringde jag till BB och vi fick komma in och ta en ctg kurva och dom undersökte mig. Jag var 2 cm öppen, men värkarna måste bli mer intensiva sa BM..... gaah... bara att åka hem igen.

Pinade mig genom dagen... Macke åkte på jobb några timmar och kom hem vid 15.00....vid 18.00 så kom värkarna var 3:e minut och då orkade jag inte va hemma mer. Vi ringde BB och vid 18.30 kom vi in... (jag fick ta paus HELA tiden på vägen in till sjukhuset...haha)
Nu var jag öppen 7cm!!! och det va bara att traska in i förlossningssalen... BM (jag fick förresten ha Kickan.K som barnmorska...jeeeeiii) stack hål på hinnan efter en stund och sen kom krystvärkarna ganska snabbt... AAJJJ! Men lustgas är fint det!   

Kl. 20.03 fick jag upp vår älskade efterlängtade Amy på magen.... glädjetårarna var MÅNGA!!!   


P.S Nytt lösenord på dom skyddade inläggen.... skriv en kommentar om ni vill ha det!

Av Nadja - 16 juni 2011 22:06

Vår älskade tös är redan över en vecka gammal.... Idag var hon beräknad egentligen, men hon kom 8 dagar tidigare!    

Man hinner inte med så mycket mer än pussa på henne och vara mjölkko typ... haha! Men hon är för gull... jag kan sitta och titta på hennes perfekta ansikte i evigheter!

Själv har jag bästa bantningsturen någonsin... jag har gått ner 10 kg på 8 dagar! Wohooo!!! MER SÅNT!!


Vi var till barnrådgivningen igår och Amy har både ökat i vikt och blivit 1 cm längre!! Jeeeiii! Nu vill hon ha mat hör jag.... vi hörs igen. Och tusen tack allihopför alla fina ord och grattis vi fått! 

Av Nadja - 16 juni 2011 11:51
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Nadja - 13 juni 2011 19:18
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Nadja - 11 juni 2011 13:48
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Nadja - 7 juni 2011 07:59

.....är bra att ha!?

Vaddå? Vad ska man skriva här eg?


Jag väljer hovslagare som min häst trivs med och som gör ett arbete jag är nöjd med!
Att välja veterinär på Åland är hopplöst för det finns inte nån som är inriktad på just enbart hästar, så ibland får man gå efter eget huvud. Misstolka inte mig nu... jag låter inte bli att ringa veterinären eller nåt sånt vid akuta fall, men man måste själv ha huvudet på skaft så inte hästen blir ordinerad behandling för senskada ist för hovböld.... jaaaa... jag har varit med om det!!
Jag har även varit klok nog att åka till Sverige, Täby hästklinik vid några tillfällen ist för att vända mig till dom åländska veterinärerna.
Täby klinik är däremot en klink jag verkligen rekommenderar. Dom har fötterna på jorden och är väldigt trevliga och kunniga. Jag älskar hur veterinärerna samarbetar med varandra och dom är verkligen noggranna.

Massör har jag aldrig haft till mina hästar och kiropraktor skulle jag aldrig sätta på min häst utan en veterinär bredvid... eller iallfall med papper på utbildningen (som då gärna är lite mer än typ 3 veckors kurs....) Kan ju tipsa om Ingela på Täby klinik som är utbildad inom kiropraktik och samtidigt veterinär med mååånga års erfarenhet.

När jag ändå håller på så kan jag ju nämna dessa hästtandläkare... För det första så finns det ingen specifik hästtandläkarutbildning.... utan för att få den kunskap som behövs om tänder så är det utbildning till människo-tandläkare som är grunden och därefter i samarbete med veterinär eftersom det är djur dom arbetar med. Kan ju då säga att jag inte låter nån annan än Torbjörn Lundström pilla i mina hästars munnar. Han är människotandläkare i grunden och har alltid en veterinär med sig på sidan. Det tar 5 minuter att förstöra en häst för gott i munnen med okunskap.


Meeen som jag brukar säga... folk får göra vad fan dom vill med sina hästar... men kom inte och lipa sen för att det blev fel....

Av Nadja - 6 juni 2011 14:50

Jag missade ju en dag så idag blev det både dag 18 och dag 19!

En häst jag saknar är Santo. Min fina, underbara shagya-arab/arabiskt fullblod!  Första gången jag red honom var år 2001.. Han ägdes av ridskolan då. Jag skulle prova rida alla hästar på ridskolan eftersom jag just blivit anställd där och den här speciella dagen valde jag Santo eftersom han var ledig.
Han var supersöt och speciell och efteråt sade mina vänner att dom aldrig sett honom gå så avslappnat och fint. Vi fungerade helt enkelt ihop....
Sen den dagen blev han min favorit och 4 år senare köpte jag honom från ridskolan eftersom hans bakknä hade börjat bråka och det krävdes att han hölls musklad och rätt riden för att det skulle fungera. Vid det laget hade han ju redan fångat mitt hjärta!   Vi fick 5 härliga år tillsammans och vi hann tävla i både dressyr och hoppning innan han fick spatt i båda hasorna. I höger has ville det inte "läka" ihop alls så sommaren 2010 beslöt jag att låta honom somna in för gott eftersom han inte ens kunde gå i hagen utan att ha ont.

Santo var den mest underbara, vänliga, trofasta vän jag någonsin haft och jag kommer alltid att vara tacksam över att få ha haft honom i mitt liv.


 

Av Nadja - 6 juni 2011 14:48

Jag gillar mina underbara vänner som står vid min sida oavsett vad!

Jag gillar min familj!

Jag gillar allt som får mig glad!

Presentation

NADJA
-född-81, men man är väl inte äldre än man känner sig?!?
-Bor på Åland
-Mamma till världens sötaste och bästa Amy

Vår dotter Amy

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards