Forever is only the beginning...

Alla inlägg under maj 2011

Av Nadja - 28 maj 2011 11:11

Min utrustning.... jag antar att jag inte skall skriva upp varenda liten grej här? För DÅ blir det långt.... haha


Jag tar det viktigaste:

  • Dressyrsadel - Äldre, brun Stübben Parzival som jag ÄLSKAR! Den är ganska ful, men jag har aldrig suttit i nåt bekvämare. Har ingen bra bild tyvärr.
  • Hoppsadel - Brun Crown Arwen

  • Träns - har typ 8 st träns, men dom jag använder mest är ett brunt, billigt Claridge House träns med pullargrimma från Hööks. Det är riktigt bra och snyggt. På det har jag ett tredelat bett med fasta ringar.
    foto: Susu   Sen använder jag ett svart hackamore och ett annat svart träns (också från hööks.... köpt 2001) med engelsk nosgrimma och tredelat bett med rörliga ringar. Tanken med olika träns är för att undvika tryckskador av nosgrimma och bett. Jag har ett träns med rakt bett också, men det trivs inte Klas med.
  • Jag har väl typ 10 olika benskydd och en miljon benlindor. Gillar både senskydd och strykkappor. Lindor är både fleece och elastiska (med padd under givetvis... paddarna ska va av ylle eller filt)
  • Schabrak köper jag bara formsydda, tex Hansbo, Mias RS, osv... för bästa passform.
  • Grimmor spelar ingen roll märke... bara dom sitter bra.
  • Täcken - ojoj... jag har hundra... MINST! Favorit är Horseware såklart, men jag köper gärna Shires också.  


Av Nadja - 27 maj 2011 09:11

För mig skulle en perfekt dag i stallet vara den dagen då jag får leda in min egen häst i mitt egna stall.... Hela morgonen har jag fixat det sista i stallet, målat, hängt upp krokar osv.... kört in spån i boxarna, krattat det alldeles jämnt... Satt nytt färskt vatten i hinkarna och en tuss hö... Sen åker jag efter mina hästar och lastar ur dom på stallplanen... dom kliver snällt ur transporten och spetsar öronen och sen går vi tillsammans in i stallet. Väl inne i boxarna så får dom ta det lugnt en stund och jag sitter på en höbal utanför boxarna och bara lyssnar på ljudet när dom nöjda mumsar hö.
Sen borstar jag dom och efter en stund får dom gå ut i sin nya fina hage som jag satt upp under veckan... Självklart är det sommar och grönt överallt... och jag kan nöjd gå och lägga mig medan hästarna njuter av sitt nya hem.


Drömma får man väl?

Av Nadja - 26 maj 2011 10:16

Öhhmm... Jag har nog aldrig haft nån pinsam situation med hästar. Jag menar... misstag kan man ju göra och så finns det ju saker man gjort som man ångrar i efterhand.... men pinsamma vet jag väl inte.

Kanske när jag flög av i 2:a hindret i en hopptävling och rev HELA hindret... hinderstöd och allt... och hästen rörde inte ens hindret.... Sen fick jag inte fast hästen för han sprang runt banan som en tok....? Men det kan väl hända alla?

Eller när jag skulle hoppa en oxer med Tracken och han tvärnitade och jag åkte kana ner för hans hals och drog med mig träns å allt..... sen låg jag där platt på mage,,,, men det kan ju hända vem som helst faktiskt!   

Så jaaaa... nån annan som kan påminna mig om nåt pinsamt jag gjort?

Av Nadja - 25 maj 2011 18:51

Kolla vad fint.... svårt att tro att detta är cirka 50m från vårt hus... man kan ju låtsas att man bor på landet iaf...    Vi bor i ett 2-vånings radhus omringat med en massa höghus runt omkring.... svårt att tro när man ser bilden! Haha  

Jag ska inte klaga.... Vi har faktiskt jättefint naturområde precis bakom vårt hus... en lekpark och en stor gräs-fotbollsplan... Det är bättre ridvägar här runtomkring än vid Sleipner faktiskt..   

CTG

Av Nadja - 25 maj 2011 12:24

Har varit till sjukhuset och mätt blodtrycket igen... det var högt... som vanligt!
Sen ville dom ta en CTG-kurva på bäbis så jag fick sitta med såna där dosor på magen i 30 minuter.... Man hörde bäbis hjärtljud hela tiden och när hon bökade runt i magen gick hennes puls upp och när det blev "obekvämt" i magen (typ som lindrig sammandragning) så gick pulsen ner några sekunder... det va lite läskigt...
Sen när det gått en halvtimme så ville barnmorskan visa kurvan för läkaren och då blev jag faktiskt lite orolig.... Men sen kom hon in i rummet igen och sade att allt såg bara fint ut och att jag fick åka hem. Hon mätte även mitt blodtryck igen och nu hade det faktiskt gått ner..... BRAAAA!! Det bevisar att det bara är stress från min sida och inget annat. Jag har aldrig behövt vara i närheten av sjukhus så det är lite jobbigt att gå in i den där byggnaden varje gång.
Nåja, på Måndag är det besök hos min vanliga barnmorska igen.... håhåååjajaa....

Av Nadja - 25 maj 2011 09:17

Vad menas med det? Min bakgrund? Jag antar att jag ska berätta nåt om min häst-bakgrund så här får ni min historia:


Jag började rida när jag var 7 år.... min syster red på den tiden och jag tjatade att få komma med henne till stallet. Sen var jag fast!!   
Jag började alltså rida på mitt nuvarande jobb... Ridklubben Sleipner.
Jag red lektion varje lördag och efter ett tag så flyttade jag till en grupp mitt i veckan istället. Jag minns att dom andra var mycket duktigare, men jag kom snabbt ikapp.

Jag bara måste skriva lite om hästar som betytt massor i min ridning/hästhållning!
Dessa hästar kan man kalla som milstolpar i min "ridkarriär".... dom har alla lärt mig olika saker och jag skulle aldrig ha varit den jag är idag utan dem:

ANTHRAX

När jag var 10 år köpte ridskolan världens finaste och snällaste ponny vid namn Anthrax och jag fick bli skötare på honom. (10 år senare köpte jag ju honom) 
Vid 13 års ålder fick jag och några kompisar börja helgjobba och ha hand om hästlekis.... Jag helgjobbade så mycket att jag jobbade av hela min ridräkning varje gång. Hahaha!   Här är Ante, samma dag jag köpte honom.   11 april 2001


GROGI

Vid 16 års ålder fick jag en medryttarhäst vid namn Grog, som jag fick rida när jag ville och det har verkligen gjort mycket i min ridning. Han var óch ÄR fortfarande en Donhäst och väldigt snäll. Numera pensionär i stallet som ligger en bit från ridskolan. Jag har tyvärr ingen bild på Groggen på denna datorn...
Det var med Groggen jag hoppade 135cm för första gången... haha! Groggen kunde jag rida utan sadel och träns (jag hade bara ett grimskaft runt halsen) och han utförde allt jag bad honom om....
Ungefär samtidigt träffade jag min bästa vän Petra och hennes underbara 4-åriga eng fullblodsvalack och den hästen har också lärt mig sååååå mycket. Läs mer om honom här nedan.

ON TRACK XX

Vintern 2003 dog tyvärr Anthrax i tarmvred, men hösten 2003 tog jag Petras fullblod On Track xx på foder och hade honom i 1½år.... Han hade varit hos en okunnig fodervärd innan så han var bara skinn och ben när han kom till mig, men efter 1 år såg han ut som en annan häst.
  

Här är han.... en helt fantastisk kille....
Mitt självförtroende växte för varje dag när jag insåg att jag klarade av att få en omusklad mager häst till att bli en glad, musklad och vacker häst. Tracken var en fröjd att rida dressyr på... Alltid pigg på arbete och gjorde alltid sitt bästa. I hoppningen var han lite feg, men det blev bättre med tiden det också.... bara han fick bygga upp sitt självförtroende.


2005 köpte jag Santo, mina drömmars dröm.... och tvingades tyvärr lämna bort Tracken för jag hade inte råd att ha 2 hästar.

Sommaren 2010 tog jag det svåra beslutet att avliva Santo pga spatt som inte ville läka.... och nu är det bara Classique och jag kvar....

Alla dessa hästar har lärt mig olika saker och det är jag väldigt tacksam över.


I övrigt har jag tävlat i både dressyr, hoppning och hör å häpna... GALOPP!!! Hahaha... fast det var bara på skoj!
Men jag har tävlat både i Sverige, Finland och hemma på Åland då såklart. Det finns nog en del rosetter i lådan här hemma!


Av Nadja - 25 maj 2011 08:57
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Nadja - 24 maj 2011 20:53

Nu har jag fått låna hem en blodtrycksmätare så jag kan mäta blodtrycket hemma i lugn och ro....
Första mätningen var kl. 17.30 och då blev det 136/87 och så mätte jag just (kl. 21.40) och då blev det 124/86..... så jaaa.... mitt blodtryck är bara högt när jag är på det där jävla sjukhuset. Dumma dom.... man blir bara stressad där. BLÄ!

Men skönt att veta att jag inte går runt med högt blodtryck HELA tiden. Hoppas mina blodvärden inte visar nåt bara....

Imorrn dit igen... ska försöka hålla mig lugn så att inte blodtrycket höjs! HAHAHA! Kanske mamma ska komma med och hålla handen? *fniss*

Presentation

NADJA
-född-81, men man är väl inte äldre än man känner sig?!?
-Bor på Åland
-Mamma till världens sötaste och bästa Amy

Vår dotter Amy

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards